Anleggsgartner, Arkitekt, Entreprenør, Maskinentreprenør i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Invitasjon til digital dialogkonferanse - klima- og miljøvennlig fjerning av snø
Oslo og Trondheim er begge vinterbyer. Det kan komme mye snø på kort tid, samtidig som byene bygges tettere og det er en forventning om mobilitet og god fremkommelighet til alle tider. Fylkesmannen stiller strengere krav til rensing av snø som kjøres bort fra veiene. Situasjonen for Oslo og Trondheim er ikke unik, og flere byer i Norge og Europa har tilsvarende utfordring og behov, bl. a. Helsinki og Stockholm.
Fjerning av snø fra gater, sykkelveger og fortau har som hovedhensikt å ivareta fremkommeligheten og trafikksikkerheten for alle typer trafikanter. Snø som fjernes fra vegareal er pr. Definisjon å regne som avfall og skal behandles deretter. Snøen inneholder ulike former for forurensninger som bl. a. Miljøgifter, partikler, mikroplast, sand, grus, søppel og ikke minst salt. Kravet til deponering av snøen skal ivareta kravene i forurensningsloven og vannforskriften og ikke utgjøre noen fare for forurensning til det ytre miljø.
Dette prosjektet omfatter i hovedsak ikke brøyting eller oppsamling av snø, men håndtering av snøen som fjernes fra gatene. Vi utelukker likevel ikke at det finnes nye løsninger som kan omfatte hele tjenesteforløpet. Behovet omfatter i hovedsak håndtering av snø som inneholder både salt og andre avfallsstoffer.
vårt behov er å finne løsninger på håndtering av forurenset snø som tilfredsstiller krav iht. Forurensingsloven og krav fra Fylkesmannen.
både Trondheim og Oslo kommune har ambisiøse klimamål og skal redusere klimagassutslippet betydelig. Derfor er det viktig å finne løsninger som fører til lite eller ingen klimagassutslipp.
Oslo og Trondheim har behov for en løsning for fjerning av snø som kan håndtere nødvendig kapasitet og frekvens etter behov. Analyser viser at Oslo kommune har et behov for en løsning som totalt kan håndtere minst 500 000 m3 over en 12 ukers periode og kontinuerlig mengdeflyt på minimum 1000 m3/time. Samtidig kan byene også ha snøfattige vintre. Trondheim kommune har et tilsvarende behov på ca. 70 000 m3 pr år. For Trondheim-by i sin helhet er det ett etterspurt behov på ca. 300 000 m3.
Driftsbudsjettene i kommunene blir strammere og strammere samtidig som krav øker. Det er derfor et behov for en kostnadseffektiv løsning.
For mer informasjon se dialognotat og invitasjon til dialogkonferansen.
Fjerning av snø fra gater, sykkelveger og fortau har som hovedhensikt å ivareta fremkommeligheten og trafikksikkerheten for alle typer trafikanter. Snø som fjernes fra vegareal er pr. Definisjon å regne som avfall og skal behandles deretter. Snøen inneholder ulike former for forurensninger som bl. a. Miljøgifter, partikler, mikroplast, sand, grus, søppel og ikke minst salt. Kravet til deponering av snøen skal ivareta kravene i forurensningsloven og vannforskriften og ikke utgjøre noen fare for forurensning til det ytre miljø.
Dette prosjektet omfatter i hovedsak ikke brøyting eller oppsamling av snø, men håndtering av snøen som fjernes fra gatene. Vi utelukker likevel ikke at det finnes nye løsninger som kan omfatte hele tjenesteforløpet. Behovet omfatter i hovedsak håndtering av snø som inneholder både salt og andre avfallsstoffer.
vårt behov er å finne løsninger på håndtering av forurenset snø som tilfredsstiller krav iht. Forurensingsloven og krav fra Fylkesmannen.
både Trondheim og Oslo kommune har ambisiøse klimamål og skal redusere klimagassutslippet betydelig. Derfor er det viktig å finne løsninger som fører til lite eller ingen klimagassutslipp.
Oslo og Trondheim har behov for en løsning for fjerning av snø som kan håndtere nødvendig kapasitet og frekvens etter behov. Analyser viser at Oslo kommune har et behov for en løsning som totalt kan håndtere minst 500 000 m3 over en 12 ukers periode og kontinuerlig mengdeflyt på minimum 1000 m3/time. Samtidig kan byene også ha snøfattige vintre. Trondheim kommune har et tilsvarende behov på ca. 70 000 m3 pr år. For Trondheim-by i sin helhet er det ett etterspurt behov på ca. 300 000 m3.
Driftsbudsjettene i kommunene blir strammere og strammere samtidig som krav øker. Det er derfor et behov for en kostnadseffektiv løsning.
For mer informasjon se dialognotat og invitasjon til dialogkonferansen.
Anbud id:
642924
-
Sted:Oslo, Trondheim
-
Registrert:Fredag 8. Mai 2020
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
6 anbud
-
Snørydding ved garasjen og trapper i Trolla 100 m2Snørydding i Trolla. Foran garasje og trapp
-
Trondheim
-
Fredag 3. Januar 2025
-
-
Måking av privat innkjørselJeg trenger hjelp til måking av privat innkjørsel på Heimdal gjennom hele vinteren. Innkjørselen er ca. 50m2.
-
Trondheim
-
Fredag 3. Januar 2025
-
-
Brøyting Olav Trondsons vegBer om tilbud på Snøbrøyting rundt garasje, oppstillingsplass, måking opp trapp fram til inngangsdør. Utføres daglig fra i dag 3. Januar til 10. Januar, Olav Trondsons veg
-
Trondheim
-
Fredag 3. Januar 2025
-
-
-
Trenger hjelp med snømåking i eneboligVi trenger hjelp til snømåking foran inngangsdøra, i garasjevei og foran porten i en enebolig.
-
Oslo
-
Fredag 27. Desember 2024
-
-
Bytte dreneringCa 46 meter drenering rundt hus. Litt komplisert graving mellom hus og garasje. Lett tilkomst.
-
Trondheim
-
Fredag 27. Desember 2024
-