Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

IT/Web og Support i Oslo

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Oslo
Avsluttet

IT-løsning for støtte av bygge- og anleggsprosjekter

Utbygging ble etablert som del av Drift & Infrastruktur divisjonen i 2016, med et viktig mål om å samle og effektivisere gjennomføringen av utbyggingsprosjekter i Avinor. Fram til etableringen av Utbygging, har det innenfor utbyggingsområdet i Avinor vært ulik praksis og liten grad av standardisert gjennomføring, styring og kontroll. Verktøy som har vært benyttet i prosjektgjennomføring har i stor grad vært ulikt mellom prosjektene og mange har vært gjennom innleide konsulenter.
Det er ønskelig å anskaffe enhetlig it-løsning for støtte av bygge- og anleggsprosjekter som benyttes mest mulig likt i prosjekter i Avinor. Anskaffelsen skal underbygge Avinors strategiske mål om å:
•gjennomføre prosjekter på en kostnadseffektiv måte
•redusere enhetskostnader på investeringer
Det er identifisert behov for en it-løsning som støtter innenfor følgende behovsområder:
a. Kontraktsadministrasjon, oppfølging og styring
b. Prosjektstyring (styring av kostnader, usikkerhet, digital rapportering, planlegging og erfaringer)
c. Kvalitetsstyring i utbyggingsprosjekter
d. Digital samhandling og dokumentstyring
e. Systematisk ferdigstillelse (eierskifte)
f. Sikkerhet (sha, ruh, plikter byggherreforskriften, risikostyring sikkerhet)
g. Porteføljestyring og ressursstyring
h. Endringer, avklaringer og grensesnittsavklaringer
Utbygging skal forholde seg til rammer som er gjeldende for utbyggingsvirksomhet, herunder forholdet til avtaler, myndigheter og leverandører. Det er krav til å bygge effektivt og med riktig kvalitet, således er det viktig at brukere i Utbygging, sammen med leverandører og rådgivere, har gode og hensiktsmessige verktøy som bidrar til dette.
Det er ønskelig at it-løsning blir levert av leverandør som kan prosjektgjennomføring innen bygg- og anleggsområdet, og løsning benyttes hos andre sammenlignbare virksomheter. Dette kan bidra til en standardisering etter beste praksis, innen bae-bransjen, i Avinor. Det er ønskelig at leverandøren av it-løsning tar rollen som digitaliseringspartner for utbyggingsenheten i Avinor.
Det er videre ønskelig med en skybasert løsning som kan integreres mot relevante andre løsninger som Avinor har. Brukere av løsningen har behov for at skjermbilder og bruksopplevelse er på norsk.
Grunnet store samlede etablerings- og senere byttekostnader, som krever mye ressurser er maksimal varighet av kontrakten satt til 10 år. Varigheten er videre begrunnet i forutsigbarhet for brukerne og bruk i prosjekter som ofte strekker seg over flere år med mange aktører involverte. Hvor lenge det blir aktuelt å forlenge avtalen utover de tre første årene, vil allikevel være avhengig av hvor vellykket implementeringen av løsning blir i Avinor as, samt hvor stor nytte og besparelser løsningen tilfører. Kontraktens samlede verdi er dermed vanskelig å fastslå eksakt. Dersom tiltenkt, vellykket bruk inntreffer og estimerte kostnader er treffende, er vårt estimat at den totale kontraktsverdien kan beløpe seg til inntil nok 60 mill. Viser det seg derimot at løsningen ikke vil bli videreført utover den initielle kontraktsperioden på 3 år, vil kontraktsverdien være vesentlig lavere.
Anbud id:
611903
  • Sted:
    Hele Norge
  • Registrert:
    Mandag 7. Oktober 2019

Lignende oppdrag i Oslo

1 anbud