Kjøp og levering av elektrisk kraft, samt porteføljeforvaltning med tilhørende tjenester i Rogaland
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Rogaland
Avsluttet
Kjøp og levering av elektrisk kraft, samt porteføljeforvaltning med tilhørende tjenester
Formålet med anskaffelsen er å sikre Oppdragsgiverne resultatmessig god forvaltning av kraftporteføljen og kraftleveranse til rimelige og stabile priser. i tillegg skal håndtering av innkjøp, fakturering og forbruk utføres mest mulig rasjonelt og kostnadseffektivt.
Leverandøren skal som clearingkunde på Nord Pool forestå all fysisk handel (gjelder både Sandnes og Stavanger kommune) og finansiell handel (gjelder kun Stavanger kommune) med energi i eget navn og for egen risiko, og dermed ha det samlede tilsyn og ansvar for porteføljen.
Kommunene skal ha egne porteføljer i Leverandørens system, slik at fysisk handel og finansiell handel for kommunene holdes atskilt kraftsalg og forvaltning fra øvrige kunder og eventuell egenhandel.
For Sandnes kommune gjelder følgende:
Sandnes kommune trenger en kraftforvalter og prismodell som gjør det mulig kun å handle strøm til spot. Finansiell handel inngår ikke i tjenestebehovet til Sandnes kommune i denne anskaffelsen.
Sandnes kommune har tidligere hatt en aktiv porteføljeforvaltning for optimalisering av finansiell handel ut ifra markedsbevegelse og har per dags dato henholdsvis en sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 9 % - 447, 8 nok/MWh, år 2022 på 22 % - 300, 4 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 306, 3 nok/MWh. Ytterligere finansielle posisjoner i den kommende nye rammeavtalen vil ikke bli inngått av Sandnes kommune. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene. Det henvises til konkurransegrunnlaget punkt 9. 2 for nærmere presisering om dette.
For Stavanger kommune gjelder følgende:
Stavanger kommune skal inngå en ny porteføljeavtale der kraftforvalter vil få handlingsrom som vil åpne for å kunne følge prisutviklingen i kraftmarkedet.
Til grunn for tilbyders utarbeidelse av tilbud skal det blant annet ligge en målsetning om at løpende kraftpris skal være lavere enn referansepris (områdepris i NO2).
Det presiseres at Stavanger kommune i dag har aktive finansielle posisjoner i markedet med henholdsvis sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 54 % - 286, 1 nok/MWh, år 2022 på 30 % - 278, 2 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 302, 0 nok/MWh. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene.
Valgte leverandør vil få et suksesshonorar på inntil 20 % av den merverdi forvalter oppnår gjennom kraftforvaltningen. Merverdien beregnes årlig ut fra differansen mellom faktisk oppnådd pris og referansepris (områdepris i NO2).
Leverandøren skal som clearingkunde på Nord Pool forestå all fysisk handel (gjelder både Sandnes og Stavanger kommune) og finansiell handel (gjelder kun Stavanger kommune) med energi i eget navn og for egen risiko, og dermed ha det samlede tilsyn og ansvar for porteføljen.
Kommunene skal ha egne porteføljer i Leverandørens system, slik at fysisk handel og finansiell handel for kommunene holdes atskilt kraftsalg og forvaltning fra øvrige kunder og eventuell egenhandel.
For Sandnes kommune gjelder følgende:
Sandnes kommune trenger en kraftforvalter og prismodell som gjør det mulig kun å handle strøm til spot. Finansiell handel inngår ikke i tjenestebehovet til Sandnes kommune i denne anskaffelsen.
Sandnes kommune har tidligere hatt en aktiv porteføljeforvaltning for optimalisering av finansiell handel ut ifra markedsbevegelse og har per dags dato henholdsvis en sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 9 % - 447, 8 nok/MWh, år 2022 på 22 % - 300, 4 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 306, 3 nok/MWh. Ytterligere finansielle posisjoner i den kommende nye rammeavtalen vil ikke bli inngått av Sandnes kommune. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene. Det henvises til konkurransegrunnlaget punkt 9. 2 for nærmere presisering om dette.
For Stavanger kommune gjelder følgende:
Stavanger kommune skal inngå en ny porteføljeavtale der kraftforvalter vil få handlingsrom som vil åpne for å kunne følge prisutviklingen i kraftmarkedet.
Til grunn for tilbyders utarbeidelse av tilbud skal det blant annet ligge en målsetning om at løpende kraftpris skal være lavere enn referansepris (områdepris i NO2).
Det presiseres at Stavanger kommune i dag har aktive finansielle posisjoner i markedet med henholdsvis sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 54 % - 286, 1 nok/MWh, år 2022 på 30 % - 278, 2 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 302, 0 nok/MWh. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene.
Valgte leverandør vil få et suksesshonorar på inntil 20 % av den merverdi forvalter oppnår gjennom kraftforvaltningen. Merverdien beregnes årlig ut fra differansen mellom faktisk oppnådd pris og referansepris (områdepris i NO2).
Anbud id:
761116
-
Sted:Stavanger, Sandnes
-
Registrert:Lørdag 16. Oktober 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Rogaland
6 anbud
-
Transport Sandnes til Oslo skuffseksjon. Privat.Ønsker evt transport på en skuffseksjon ikke pakket. Ca 40 cm x 90 cm x, 1 m. Mulig den kan deles i top siden det er to skuffer. En plate som dekker begge skuffseksjonene. må hentes i Sandnes og leve...
-
Oslo
-
Onsdag 8. Januar 2025
-
-
-
Sprekk i fasadenDet gjelder fukt som kommer fra en mulig sprekk i fasaden på utsiden av huset i tredje etasje i et gammelt murhus. Det er kommet fukt merker på innsiden i stuen i et hjørne.
-
Stavanger
-
Onsdag 8. Januar 2025
-
-
SurfeboardSufeboard med bag, 250cmx70cmx30cm ca 15kg skal fra Glomstuvegen 76 6410 Molde, levers i Sandnes Einerveien
-
Sandnes
-
Onsdag 8. Januar 2025
-
-
Ramsvik borettslagVi ønsker å få tilbud på vask av trapper og ganger ca en gang i måneden eller etter nærmere avtale. dører/karmer og vinduer etter behov og nærmere avtale styret i borettslaget. Vii ønsker en befaring...
-
Stavanger
-
Onsdag 8. Januar 2025
-