Kjøp og levering av elektrisk kraft, samt porteføljeforvaltning med tilhørende tjenester i Rogaland
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Rogaland
Avsluttet
Kjøp og levering av elektrisk kraft, samt porteføljeforvaltning med tilhørende tjenester
Formålet med anskaffelsen er å sikre Oppdragsgiverne resultatmessig god forvaltning av kraftporteføljen og kraftleveranse til rimelige og stabile priser. i tillegg skal håndtering av innkjøp, fakturering og forbruk utføres mest mulig rasjonelt og kostnadseffektivt.
Leverandøren skal som clearingkunde på Nord Pool forestå all fysisk handel (gjelder både Sandnes og Stavanger kommune) og finansiell handel (gjelder kun Stavanger kommune) med energi i eget navn og for egen risiko, og dermed ha det samlede tilsyn og ansvar for porteføljen.
Kommunene skal ha egne porteføljer i Leverandørens system, slik at fysisk handel og finansiell handel for kommunene holdes atskilt kraftsalg og forvaltning fra øvrige kunder og eventuell egenhandel.
For Sandnes kommune gjelder følgende:
Sandnes kommune trenger en kraftforvalter og prismodell som gjør det mulig kun å handle strøm til spot. Finansiell handel inngår ikke i tjenestebehovet til Sandnes kommune i denne anskaffelsen.
Sandnes kommune har tidligere hatt en aktiv porteføljeforvaltning for optimalisering av finansiell handel ut ifra markedsbevegelse og har per dags dato henholdsvis en sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 9 % - 447, 8 nok/MWh, år 2022 på 22 % - 300, 4 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 306, 3 nok/MWh. Ytterligere finansielle posisjoner i den kommende nye rammeavtalen vil ikke bli inngått av Sandnes kommune. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene. Det henvises til konkurransegrunnlaget punkt 9. 2 for nærmere presisering om dette.
For Stavanger kommune gjelder følgende:
Stavanger kommune skal inngå en ny porteføljeavtale der kraftforvalter vil få handlingsrom som vil åpne for å kunne følge prisutviklingen i kraftmarkedet.
Til grunn for tilbyders utarbeidelse av tilbud skal det blant annet ligge en målsetning om at løpende kraftpris skal være lavere enn referansepris (områdepris i NO2).
Det presiseres at Stavanger kommune i dag har aktive finansielle posisjoner i markedet med henholdsvis sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 54 % - 286, 1 nok/MWh, år 2022 på 30 % - 278, 2 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 302, 0 nok/MWh. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene.
Valgte leverandør vil få et suksesshonorar på inntil 20 % av den merverdi forvalter oppnår gjennom kraftforvaltningen. Merverdien beregnes årlig ut fra differansen mellom faktisk oppnådd pris og referansepris (områdepris i NO2).
Leverandøren skal som clearingkunde på Nord Pool forestå all fysisk handel (gjelder både Sandnes og Stavanger kommune) og finansiell handel (gjelder kun Stavanger kommune) med energi i eget navn og for egen risiko, og dermed ha det samlede tilsyn og ansvar for porteføljen.
Kommunene skal ha egne porteføljer i Leverandørens system, slik at fysisk handel og finansiell handel for kommunene holdes atskilt kraftsalg og forvaltning fra øvrige kunder og eventuell egenhandel.
For Sandnes kommune gjelder følgende:
Sandnes kommune trenger en kraftforvalter og prismodell som gjør det mulig kun å handle strøm til spot. Finansiell handel inngår ikke i tjenestebehovet til Sandnes kommune i denne anskaffelsen.
Sandnes kommune har tidligere hatt en aktiv porteføljeforvaltning for optimalisering av finansiell handel ut ifra markedsbevegelse og har per dags dato henholdsvis en sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 9 % - 447, 8 nok/MWh, år 2022 på 22 % - 300, 4 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 306, 3 nok/MWh. Ytterligere finansielle posisjoner i den kommende nye rammeavtalen vil ikke bli inngått av Sandnes kommune. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene. Det henvises til konkurransegrunnlaget punkt 9. 2 for nærmere presisering om dette.
For Stavanger kommune gjelder følgende:
Stavanger kommune skal inngå en ny porteføljeavtale der kraftforvalter vil få handlingsrom som vil åpne for å kunne følge prisutviklingen i kraftmarkedet.
Til grunn for tilbyders utarbeidelse av tilbud skal det blant annet ligge en målsetning om at løpende kraftpris skal være lavere enn referansepris (områdepris i NO2).
Det presiseres at Stavanger kommune i dag har aktive finansielle posisjoner i markedet med henholdsvis sikringsgrad og sikringspris for år 2021 på 54 % - 286, 1 nok/MWh, år 2022 på 30 % - 278, 2 nok/MWh, og år 2023 på 22 % - 302, 0 nok/MWh. Fremtidige kraftforvalter skal overta disse prissikringskontraktene.
Valgte leverandør vil få et suksesshonorar på inntil 20 % av den merverdi forvalter oppnår gjennom kraftforvaltningen. Merverdien beregnes årlig ut fra differansen mellom faktisk oppnådd pris og referansepris (områdepris i NO2).
Anbud id:
761116
-
Sted:Stavanger, Sandnes
-
Registrert:Lørdag 16. Oktober 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Rogaland
6 anbud
-
Flyttehjelp og vask av boligDet er ønskelig å bestille flyttehjelp fra Tysvær til Stavanger i slutten av februar/begynnelsen av mars. Dato kan avtales nærmere. Det er også behov for utvask av bolig etter flytting. Bolig er 256 k...
-
Tysvær
-
Lørdag 21. Desember 2024
-
-
Nye baderomsmøbler og litt elektrisk arbeidVi friske opp badet med nye møbler og trenger å legge om noen ledninger
-
Stavanger
-
Lørdag 21. Desember 2024
-
-
Tranport av traktorTransport av traktor Massey 135, ca 2000kg fra Vestnes til stavanger.
-
Stavanger
-
Fredag 20. Desember 2024
-