Klimavennlig og mer effektiv vare- og nyttetransport – kartlegging av aktører, volumer og aktivitet innenfor Oslo kommune
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Klimavennlig og mer effektiv vare- og nyttetransport – kartlegging av aktører, volumer og aktivitet innenfor Oslo kommune
Oppdragsgiver ønsker å bedre forstå hvordan nytte- og varetransporten i Oslo kommune foregår i dag og hvilke trender man ser i dag. Oppdragsgiver ønsker så langt det er mulig anslag rundt følgende fem problemstillinger:
For å forstå nytte- og varetransportens karakteristikker og dermed kunne rette tiltak og virkemidler mot relevante aktører/grupper, er oppdragsgiver avhengig av en overordnet segmentering av markedet. Formålet med en slik segmentering er å kunne anslå segmentenes omfang/andel i Oslo og grad av miljømessig betydelighet. Dette kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å velge et utvalg av følgende inndelinger:
Kjøretøysegment. For eksempel: små varebiler, mellomstore varebiler, store varebiler og lastebiler og vogntog.
Type gods/varer som transporteres.
Andel nyttetransport versus andel varetransport.
Trafikktype iht. Geografisk inndeling: for eksempel fordelingen mellom gjennomfartstrafikk, transport fra Oslo til omkringliggende kommuner og tilbake, samt transport som «kun» foregår innenfor kommunens grenser.
Operasjonsmønster gjennom døgnet for henholdsvis nytte- og varetransport. For eksempel: når på døgnet gjøres transporten og typisk varighet på oppdraget?
Nasjonale og internasjonale hovedfartsårer/spesielt trafikkerte ruter. For eksempel: hvor stor betydning har Alnabruterminalen og andre knutepunkter/hovedveier i nærliggende områder for trafikkbildet i Oslo?
For å kunne regne på effekten av tiltak og virkemidler i neste del av prosjektet er det behov for en oversikt over fordeling av utslipp og miljøkonsekvenser (f. Eks. CO2, nox, partikler, støy) fordelt på relevante segmenter fra punkt 1.
For å kunne gjøre generelle vurderinger knyttet til enkelte segmenter fra punkt 1 ønsker oppdragsgiver å etablere et sett av representative ruter/distanser for aktuelle segmenter. For eksempel «små varebiler brukt til nyttetransport kjører i snitt 4 mil per dag».
For å beregne effekt av tiltak og virkemidler på kort sikt, samt sikre måloppnåelse mot 2020 og 2030, ønsker oppdragsgiver overordnede framskrivninger for aktivitetsnivå innen de ulike segmentene fra punkt 1.
For å forstå aktørenes villighet til å investere i ny teknologi og atferdsendring er det nødvendig for oppdragsgiver å kartlegge lønnsomheten og marginene innenfor de ulike segmentene på et overordnet nivå. Dette kan for eksempel svares ut ved «tradisjonell godstransport har en margin på om lag tre prosent».
For å forstå nytte- og varetransportens karakteristikker og dermed kunne rette tiltak og virkemidler mot relevante aktører/grupper, er oppdragsgiver avhengig av en overordnet segmentering av markedet. Formålet med en slik segmentering er å kunne anslå segmentenes omfang/andel i Oslo og grad av miljømessig betydelighet. Dette kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å velge et utvalg av følgende inndelinger:
Kjøretøysegment. For eksempel: små varebiler, mellomstore varebiler, store varebiler og lastebiler og vogntog.
Type gods/varer som transporteres.
Andel nyttetransport versus andel varetransport.
Trafikktype iht. Geografisk inndeling: for eksempel fordelingen mellom gjennomfartstrafikk, transport fra Oslo til omkringliggende kommuner og tilbake, samt transport som «kun» foregår innenfor kommunens grenser.
Operasjonsmønster gjennom døgnet for henholdsvis nytte- og varetransport. For eksempel: når på døgnet gjøres transporten og typisk varighet på oppdraget?
Nasjonale og internasjonale hovedfartsårer/spesielt trafikkerte ruter. For eksempel: hvor stor betydning har Alnabruterminalen og andre knutepunkter/hovedveier i nærliggende områder for trafikkbildet i Oslo?
For å kunne regne på effekten av tiltak og virkemidler i neste del av prosjektet er det behov for en oversikt over fordeling av utslipp og miljøkonsekvenser (f. Eks. CO2, nox, partikler, støy) fordelt på relevante segmenter fra punkt 1.
For å kunne gjøre generelle vurderinger knyttet til enkelte segmenter fra punkt 1 ønsker oppdragsgiver å etablere et sett av representative ruter/distanser for aktuelle segmenter. For eksempel «små varebiler brukt til nyttetransport kjører i snitt 4 mil per dag».
For å beregne effekt av tiltak og virkemidler på kort sikt, samt sikre måloppnåelse mot 2020 og 2030, ønsker oppdragsgiver overordnede framskrivninger for aktivitetsnivå innen de ulike segmentene fra punkt 1.
For å forstå aktørenes villighet til å investere i ny teknologi og atferdsendring er det nødvendig for oppdragsgiver å kartlegge lønnsomheten og marginene innenfor de ulike segmentene på et overordnet nivå. Dette kan for eksempel svares ut ved «tradisjonell godstransport har en margin på om lag tre prosent».
Anbud id:
500717
-
Sted:
-
Registrert:Torsdag 14. Desember 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Gjøre grunnmur penereJeg ønsker å gjøre deler av grunnmuren noe penere fordi vi oppholder oss mye rundt den i sommerhalvåret. Jeg aner ikke hva som kan gjøres så kom gjerne med ulike forslag : ). Bildet er ment for å vise...
-
Oslo
-
Onsdag 8. Mai 2024
-
-
Klargjøre hus for salg/rydde tømme dødsboVi har en enebolig som skal klargjøres for salg. Det innebærer tømming av ting vi ikke skal ha, og flytting av en del som vi ønsker å lagre på eksternt lager. Sted: Elverum
-
Elverum
-
Onsdag 8. Mai 2024
-
-
Bilmekaniker Søreide i BergenHei. Ønsker å komme i kontakt med en bilmekaniker/verksted som kan gjøre forefallende arbeid på en Tesla s. Akkurat nå har jeg behov for å smøre bremser (tror jeg, da det høres ut som en gnisselyd f...
-
Bergen
-
Onsdag 8. Mai 2024
-
-
Muring av hjørnepeisØnsker tilbud på muring av hjørnepeis, se vedlagte bilder. Peisinnsats kan vi ordne selv, men gi gjerne tilbud på dette også.
-
Kristiansand
-
Tirsdag 11. Juli 2023
-
-
Arkitekt til ansvarsretter utbygging av tørkeloftTrenger arkitekt som ansvarsretter til å søke om igangsettelse av utbygging av tørkeloft over leiligheten. Oslo omegn, i borettslag andelseier
-
Oslo
-
Onsdag 8. Mai 2024
-
-
Tau til moring på 12 meters dybdeVi behøver dykker med båt for å gå ned med nytt tau til moring. Kragerø skjærgården - ut fra Valle. nærmere bestemt brygge nær fyrlykt på Risøy odde.
-
Bamble
-
Onsdag 8. Mai 2024
-