Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Konkurranse med forhandlinger "Fagarbeiderundersøkelsen"

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Avsluttet

Konkurranse med forhandlinger "Fagarbeiderundersøkelsen"


Arbeidet med kvalitet i fagopplæringen skal bidra til at elever og lærlinger får en relevant opplæring i et godt læringsmiljø, og at de gjennomfører opplæringen. Kvalitetsutvikling handler om å sette mål, iverksette relevante tiltak for å nå målene og å vurdere om målene er nådd.
Utdanningsdirektoratet skal framskaffe informasjon om kvalitet i opplæringen som grunnlag for nasjonal politikkutvikling. Direktoratets arbeid med kvalitet i fagopplæringen er nærmere omtalt i dokumentet Kvalitet i fagopplæringen. Beskrivelse av kvalitetsvurderingssystemet for skole og lærebedrift (Utdanningsdirektoratet).
Som del av informasjonsinnhentingen og kunnskapsgrunnlaget i kvalitetsutviklingsarbeidet, har Utdanningsdirektoratet ansvaret for flere brukerundersøkelser, for eksempel Elevundersøkelsen, lærlingundersøkelsen og lærebedriftundersøkelsen. Disse tre undersøkelsene gir bl. a. Informasjon om elevers og lærlinger læringsmiljø på skole og i bedrift.
En overordnet målsetning for fagopplæringen er at den skal være av høy kvalitet, og opplæringens relevans for arbeidslivet er et viktig kriterium for å kunne vurdere kvalitet. Det finnes imidlertid ikke indikatorer som gir informasjon om fagopplæringens relevans for arbeidslivet, og dette er en utfordring med tanke på å kunne vurdere kvaliteten i fagopplæringen. i Meld. St. 20 på rett vei pekes det på at det er behov for kunnskap for å vurdere om det er god sammenheng mellom utdanningstilbudenes innhold og arbeidsmarkedets etterspørsel etter kompetanse.
Som et bidrag til å få mer kunnskap om relevansen av fagopplæringen, skal det etableres en undersøkelse som retter seg mot fagarbeidere (Fagarbeiderundersøkelsen). Undersøkelsen vil inngå som en brikke av et større kunnskapsgrunnlag som legges til grunn i vurderingen av fagopplæringens relevans, og partene i arbeidslivet er viktige dialogparter i arbeidet.
målgruppe for resultatene fra undersøkelsen er Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (sry), de faglige rådene og fylkeskommuner.
Anbud id:
469234
  • Sted:
  • Registrert:
    Onsdag 31. Mai 2017
Er du interessert i dette oppdraget?

Lignende oppdrag i

6 anbud