Kontraktstildeling - Anskaffelse av avtale for kjøp av eID-tjenester til offentlig sektor - Med delkontrakter i Vestland
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Vestland
Avsluttet
Kontraktstildeling - Anskaffelse av avtale for kjøp av eID-tjenester til offentlig sektor - Med delkontrakter
Anskaffelsen gjelder kjøp av eID-tjenester på sikkerhetsnivå høyt.
Anskaffelsen gjøres på vegne av hele offentlig sektor. Digdir anses i denne sammenheng som en innkjøpssentral, jf. Forskrift om offentlige anskaffelser (foa) § 4-3, 1. Ledd litra a), jf. § 7-8.
Formålet med avtalen er å kjøpe eID-tjenester som dekker offentlig sektors behov knyttet til autentisering av personer og signering med personsertifikat gjennom fellestjenestene id-porten og eSignering. Avtalen dekker de bruksscenarier der en person autentiserer seg overfor en offentlig tjeneste eller signerer et dokument utstedt av det offentlige.
Avtalen skal først og fremst dekke behovene knyttet til eID- og sertifikattjenester i id-porten og eSignering, men omfatter også tilleggstjenester for direkteintegrasjoner mellom virksomheter i det offentlige og Leverandøren.
For nærmere beskrivelse av anskaffelsen og kravene, se Bilag 1.
Alle tilbyderne som oppfyller kvalifikasjonskravene vil bli invitert til å levere tilbud.
Alle tilbud skal leveres elektronisk i Mercell innen fristen oppgitt i punkt 1. 4, eventuelt ny frist som angis. Etter innlevering av kvalifikasjonsanmodning vil Digdir åpne igjen i Mercell for innlevering av tilbud senest 25. 02. 21. For øvrige datoer viser vi til konkurransegrunnlaget punkt 1. 4.
Digdir har besluttet at forhandlingene i konkurransen skal skje i flere faser for å redusere antallet tilbud eller løsninger. Slike reduksjoner vil foretas på grunnlag av tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget punkt 5. En første reduksjon kan skje i forkant av forhandlingene.
Dersom tilbyderne tilbyr flere parallelle løsninger vil det bli inngått en avtale med ulike bilag for de ulike løsningene.
Basert på resultatet av konkurransen vil Digdir inngå avtale med en eller flere leverandører. Det er en forutsetning for å bli tildelt kontrakt at leverandøren er selvdeklarert som utsteder av sertifikater på sikkerhetsnivå høyt på tidspunktet for tilbudsinnlevering.
Formålet med å inngå avtale med mer enn én leverandør er å gi innbyggerne valgfrihet når det gjelder bruk av eID. Samtidig er det kostnadsdrivende for oppdragsgiver å forvalte løsninger fra flere leverandører. Det vil derfor bli gjort en vurdering av kost/nytte når det gjelder utbredelse, altså antall innbyggere som kan benytte tjenesten, og forvaltningskostnaden for oppdragsgiver. For leverandører som har lav utbredelse på tilbudstidspunktet, men som likevel får tildelt kontrakt, forventes det en utvikling i antall utstedte sertifikater i avtaleperioden. Tilsvarende forventes det at leverandører med rimelig utbredelse opprettholder sin dekning i markedet. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det kan bli aktuelt å avbestille enkeltavtaler i henhold til kontraktens bestemmelser om avbestilling, dersom utviklingen i utbredelse i løpet av kontraktsperioden innebærer at det for en eller flere leverandører, etter oppdragsgivers vurdering, ikke lenger gir positiv kost/nytte.
Anskaffelsen har en årlig verdi på ca. Kr 50 mill. Eksl. Mva.
Anskaffelsen gjøres på vegne av hele offentlig sektor. Digdir anses i denne sammenheng som en innkjøpssentral, jf. Forskrift om offentlige anskaffelser (foa) § 4-3, 1. Ledd litra a), jf. § 7-8.
Formålet med avtalen er å kjøpe eID-tjenester som dekker offentlig sektors behov knyttet til autentisering av personer og signering med personsertifikat gjennom fellestjenestene id-porten og eSignering. Avtalen dekker de bruksscenarier der en person autentiserer seg overfor en offentlig tjeneste eller signerer et dokument utstedt av det offentlige.
Avtalen skal først og fremst dekke behovene knyttet til eID- og sertifikattjenester i id-porten og eSignering, men omfatter også tilleggstjenester for direkteintegrasjoner mellom virksomheter i det offentlige og Leverandøren.
For nærmere beskrivelse av anskaffelsen og kravene, se Bilag 1.
Alle tilbyderne som oppfyller kvalifikasjonskravene vil bli invitert til å levere tilbud.
Alle tilbud skal leveres elektronisk i Mercell innen fristen oppgitt i punkt 1. 4, eventuelt ny frist som angis. Etter innlevering av kvalifikasjonsanmodning vil Digdir åpne igjen i Mercell for innlevering av tilbud senest 25. 02. 21. For øvrige datoer viser vi til konkurransegrunnlaget punkt 1. 4.
Digdir har besluttet at forhandlingene i konkurransen skal skje i flere faser for å redusere antallet tilbud eller løsninger. Slike reduksjoner vil foretas på grunnlag av tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget punkt 5. En første reduksjon kan skje i forkant av forhandlingene.
Dersom tilbyderne tilbyr flere parallelle løsninger vil det bli inngått en avtale med ulike bilag for de ulike løsningene.
Basert på resultatet av konkurransen vil Digdir inngå avtale med en eller flere leverandører. Det er en forutsetning for å bli tildelt kontrakt at leverandøren er selvdeklarert som utsteder av sertifikater på sikkerhetsnivå høyt på tidspunktet for tilbudsinnlevering.
Formålet med å inngå avtale med mer enn én leverandør er å gi innbyggerne valgfrihet når det gjelder bruk av eID. Samtidig er det kostnadsdrivende for oppdragsgiver å forvalte løsninger fra flere leverandører. Det vil derfor bli gjort en vurdering av kost/nytte når det gjelder utbredelse, altså antall innbyggere som kan benytte tjenesten, og forvaltningskostnaden for oppdragsgiver. For leverandører som har lav utbredelse på tilbudstidspunktet, men som likevel får tildelt kontrakt, forventes det en utvikling i antall utstedte sertifikater i avtaleperioden. Tilsvarende forventes det at leverandører med rimelig utbredelse opprettholder sin dekning i markedet. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det kan bli aktuelt å avbestille enkeltavtaler i henhold til kontraktens bestemmelser om avbestilling, dersom utviklingen i utbredelse i løpet av kontraktsperioden innebærer at det for en eller flere leverandører, etter oppdragsgivers vurdering, ikke lenger gir positiv kost/nytte.
Anskaffelsen har en årlig verdi på ca. Kr 50 mill. Eksl. Mva.
Anbud id:
735127
-
Sted:Sogndal
-
Registrert:Tirsdag 29. Juni 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Vestland
2 anbud
-
Altandør legges i garasje.Hente dør i Sogndal og kjøres til Bergen. Skranevegen.
-
Sogndal
-
Torsdag 24. Oktober 2024
-