Meldings- og alarmplattform til foretakene i Helse Vest
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Meldings- og alarmplattform til foretakene i Helse Vest
Helse Vest ikt har behov for å inngå regional rammeavtaler som vil gjelde for kjøp av utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform for alle helseforetakene i Helse Vest rhf.
Regional rammeavtale vil gjelde kjøp av utstyr samt utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform. Med meldings- og alarmplattform menes personsøk, overfallsalarm, pasientsignal, ip og dect kommunikasjon, samt tilhørende applikasjoner. Anleggene inngår i tjenestene Akuttvarsling og Pasientvarsling.
Begrunnelse for Direkteanskaffelse
Oppdragsgiver anser å ha hjemmel for å inngå rammeavtale uten konkurranse i henhold til anskaffelsesforskriften § 13-4 bokstav b, nr. 2. Av tekniske årsaker foreligger det ikke konkurranse i markedet. Anskaffelsen gjelder rammeavtale for kjøp av utstyr og tjenester (utvidelse) for meldings- og alarmplattform.
Hensikten med den regionale rammeavtalen er å ha mulighet til å delvis erstatte og/eller utvide de eksisterende installerte løsningene.
De installerte anleggene som rammeavtalene omfatter er for én leverandør og alt utstyr og programvare er proprietært. Det innebærer at utstyr og programvare, herunder utvidelser eller anlegg fra andre leverandører er teknisk uforenlig med eksisterende løsning.
For å kunne ta andre leverandører sine løsninger i bruk vil de eksisterende installasjonen måtte byttes ut. Det er anslått at kostnaden for å bytte disse ut vil komme opp i ca. Kr. 160M mot en estimert kostnad på kjøp av utvidelse over 4 år tilsvarende ca. Kr. 19M. Det er etter dette uforholdsmessig dyrt for Oppdragsgiver å bytte eksisterende anlegg.
Videre vil det være svært teknisk vanskelig for Oppdragsgiver å bytte til andre leverandører, da eksisterende plattformer ikke kan fjernes før nye meldings- og alarmplattform er installert på lokasjonen.
Skifte av leverandør vil kreve en ny komplett anskaffelse av meldings- og alarmplattform for helseforetakene i Helse Vest. Dette vil medføre svært høye prosess- og byttekostnader, i tillegg til driftsutfordringer for Oppdragsgiveren. En ny anskaffelse av meldings- og alarmplattform synes ikke som et proporsjonalt tiltak sett opp mot anskaffelsens verdi og omfang.
Det er vurderer at vilkårene for direkteanskaffelse på rammeavtale som oppfylt, jf. foa §13-4 bokstav b, nr. 2.
Regional rammeavtale vil gjelde kjøp av utstyr samt utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform. Med meldings- og alarmplattform menes personsøk, overfallsalarm, pasientsignal, ip og dect kommunikasjon, samt tilhørende applikasjoner. Anleggene inngår i tjenestene Akuttvarsling og Pasientvarsling.
Begrunnelse for Direkteanskaffelse
Oppdragsgiver anser å ha hjemmel for å inngå rammeavtale uten konkurranse i henhold til anskaffelsesforskriften § 13-4 bokstav b, nr. 2. Av tekniske årsaker foreligger det ikke konkurranse i markedet. Anskaffelsen gjelder rammeavtale for kjøp av utstyr og tjenester (utvidelse) for meldings- og alarmplattform.
Hensikten med den regionale rammeavtalen er å ha mulighet til å delvis erstatte og/eller utvide de eksisterende installerte løsningene.
De installerte anleggene som rammeavtalene omfatter er for én leverandør og alt utstyr og programvare er proprietært. Det innebærer at utstyr og programvare, herunder utvidelser eller anlegg fra andre leverandører er teknisk uforenlig med eksisterende løsning.
For å kunne ta andre leverandører sine løsninger i bruk vil de eksisterende installasjonen måtte byttes ut. Det er anslått at kostnaden for å bytte disse ut vil komme opp i ca. Kr. 160M mot en estimert kostnad på kjøp av utvidelse over 4 år tilsvarende ca. Kr. 19M. Det er etter dette uforholdsmessig dyrt for Oppdragsgiver å bytte eksisterende anlegg.
Videre vil det være svært teknisk vanskelig for Oppdragsgiver å bytte til andre leverandører, da eksisterende plattformer ikke kan fjernes før nye meldings- og alarmplattform er installert på lokasjonen.
Skifte av leverandør vil kreve en ny komplett anskaffelse av meldings- og alarmplattform for helseforetakene i Helse Vest. Dette vil medføre svært høye prosess- og byttekostnader, i tillegg til driftsutfordringer for Oppdragsgiveren. En ny anskaffelse av meldings- og alarmplattform synes ikke som et proporsjonalt tiltak sett opp mot anskaffelsens verdi og omfang.
Det er vurderer at vilkårene for direkteanskaffelse på rammeavtale som oppfylt, jf. foa §13-4 bokstav b, nr. 2.
Anbud id:
688205
-
Sted:
-
Registrert:Torsdag 17. Desember 2020
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Ønsker trefelling av stor gran i bratt terreng bak garasjeØnsker å felle ei stor voksen dobbel- gran på min eiendom. Står i bratt lende bak garasje. må kappes og fires ned bir for bit for ikke å ødelegge garasje.
-
Inderøy
-
Onsdag 5. Februar 2025
-
-
Flyttevask Tjeneste Trenger for Hus i ÅlesundJeg er på jakt etter et profesjonelt rengjøringsteam for et hus (140 m²). Rengjøringen bør inkludere: Generell grundig rengjøring av alle rom Rengjøring av vinduer Rengjøring av ovn (vennligst oppgi s...
-
Ålesund
-
Onsdag 5. Februar 2025
-
-
Bryllupsfotograf i OsloVi trenger en bryllupsfotograf til vielse og portretter i forbindelse med vårt bryllup, ca. 1, 5 timer. Bryllupet finner sted på tårnet Kulturarena, 13. September 2025.
-
Oslo
-
Mandag 3. Februar 2025
-
-
Fjerne overflødig støv i husTrenger kun å fjerne overflødig støv i huset. Er ikke behov for vask. 235 kvadratmeter. på Hommersåk.
-
Sandnes
-
Onsdag 5. Februar 2025
-
-
Påbygg av boligVi ønsker å bygge på en bolig fra 1934. Huset ble bygget på i 2019 med et påbygg i en etasje. Resten av huset er i to etasjer og vi ønsker derfor å bygge en ekstra etasje på den nyeste delen og på den...
-
Halden
-
Onsdag 5. Februar 2025
-
-
Innrede kjeller til hybelTrenger hjelp til å innrede kjeller til hybel
-
Lillestrøm
-
Onsdag 5. Februar 2025
-