Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Meldings- og alarmplattform til foretakene i Helse Vest

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Avsluttet

Meldings- og alarmplattform til foretakene i Helse Vest

Helse Vest ikt har behov for å inngå regional rammeavtaler som vil gjelde for kjøp av utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform for alle helseforetakene i Helse Vest rhf.
Regional rammeavtale vil gjelde kjøp av utstyr samt utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform. Med meldings- og alarmplattform menes personsøk, overfallsalarm, pasientsignal, ip og dect kommunikasjon, samt tilhørende applikasjoner. Anleggene inngår i tjenestene Akuttvarsling og Pasientvarsling.
Begrunnelse for Direkteanskaffelse
Oppdragsgiver anser å ha hjemmel for å inngå rammeavtale uten konkurranse i henhold til anskaffelsesforskriften § 13-4 bokstav b, nr. 2. Av tekniske årsaker foreligger det ikke konkurranse i markedet. Anskaffelsen gjelder rammeavtale for kjøp av utstyr og tjenester (utvidelse) for meldings- og alarmplattform.
Hensikten med den regionale rammeavtalen er å ha mulighet til å delvis erstatte og/eller utvide de eksisterende installerte løsningene.
De installerte anleggene som rammeavtalene omfatter er for én leverandør og alt utstyr og programvare er proprietært. Det innebærer at utstyr og programvare, herunder utvidelser eller anlegg fra andre leverandører er teknisk uforenlig med eksisterende løsning.
For å kunne ta andre leverandører sine løsninger i bruk vil de eksisterende installasjonen måtte byttes ut. Det er anslått at kostnaden for å bytte disse ut vil komme opp i ca. Kr. 160M mot en estimert kostnad på kjøp av utvidelse over 4 år tilsvarende ca. Kr. 19M. Det er etter dette uforholdsmessig dyrt for Oppdragsgiver å bytte eksisterende anlegg.
Videre vil det være svært teknisk vanskelig for Oppdragsgiver å bytte til andre leverandører, da eksisterende plattformer ikke kan fjernes før nye meldings- og alarmplattform er installert på lokasjonen.
Skifte av leverandør vil kreve en ny komplett anskaffelse av meldings- og alarmplattform for helseforetakene i Helse Vest. Dette vil medføre svært høye prosess- og byttekostnader, i tillegg til driftsutfordringer for Oppdragsgiveren. En ny anskaffelse av meldings- og alarmplattform synes ikke som et proporsjonalt tiltak sett opp mot anskaffelsens verdi og omfang.
Det er vurderer at vilkårene for direkteanskaffelse på rammeavtale som oppfylt, jf. foa §13-4 bokstav b, nr. 2.
Anbud id:
688205
  • Sted:
  • Registrert:
    Torsdag 17. Desember 2020

Lignende oppdrag i

6 anbud