Meldings- og alarmplattform til foretakene i Helse Vest
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Meldings- og alarmplattform til foretakene i Helse Vest
Helse Vest ikt har behov for å inngå regional rammeavtaler som vil gjelde for kjøp av utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform for alle helseforetakene i Helse Vest rhf.
Regional rammeavtale vil gjelde kjøp av utstyr samt utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform. Med meldings- og alarmplattform menes personsøk, overfallsalarm, pasientsignal, ip og dect kommunikasjon, samt tilhørende applikasjoner. Anleggene inngår i tjenestene Akuttvarsling og Pasientvarsling.
Begrunnelse for Direkteanskaffelse
Oppdragsgiver anser å ha hjemmel for å inngå rammeavtale uten konkurranse i henhold til anskaffelsesforskriften § 13-4 bokstav b, nr. 2. Av tekniske årsaker foreligger det ikke konkurranse i markedet. Anskaffelsen gjelder rammeavtale for kjøp av utstyr og tjenester (utvidelse) for meldings- og alarmplattform.
Hensikten med den regionale rammeavtalen er å ha mulighet til å delvis erstatte og/eller utvide de eksisterende installerte løsningene.
De installerte anleggene som rammeavtalene omfatter er for én leverandør og alt utstyr og programvare er proprietært. Det innebærer at utstyr og programvare, herunder utvidelser eller anlegg fra andre leverandører er teknisk uforenlig med eksisterende løsning.
For å kunne ta andre leverandører sine løsninger i bruk vil de eksisterende installasjonen måtte byttes ut. Det er anslått at kostnaden for å bytte disse ut vil komme opp i ca. Kr. 160M mot en estimert kostnad på kjøp av utvidelse over 4 år tilsvarende ca. Kr. 19M. Det er etter dette uforholdsmessig dyrt for Oppdragsgiver å bytte eksisterende anlegg.
Videre vil det være svært teknisk vanskelig for Oppdragsgiver å bytte til andre leverandører, da eksisterende plattformer ikke kan fjernes før nye meldings- og alarmplattform er installert på lokasjonen.
Skifte av leverandør vil kreve en ny komplett anskaffelse av meldings- og alarmplattform for helseforetakene i Helse Vest. Dette vil medføre svært høye prosess- og byttekostnader, i tillegg til driftsutfordringer for Oppdragsgiveren. En ny anskaffelse av meldings- og alarmplattform synes ikke som et proporsjonalt tiltak sett opp mot anskaffelsens verdi og omfang.
Det er vurderer at vilkårene for direkteanskaffelse på rammeavtale som oppfylt, jf. foa §13-4 bokstav b, nr. 2.
Regional rammeavtale vil gjelde kjøp av utstyr samt utvidelse av eksisterende meldings- og alarmplattform. Med meldings- og alarmplattform menes personsøk, overfallsalarm, pasientsignal, ip og dect kommunikasjon, samt tilhørende applikasjoner. Anleggene inngår i tjenestene Akuttvarsling og Pasientvarsling.
Begrunnelse for Direkteanskaffelse
Oppdragsgiver anser å ha hjemmel for å inngå rammeavtale uten konkurranse i henhold til anskaffelsesforskriften § 13-4 bokstav b, nr. 2. Av tekniske årsaker foreligger det ikke konkurranse i markedet. Anskaffelsen gjelder rammeavtale for kjøp av utstyr og tjenester (utvidelse) for meldings- og alarmplattform.
Hensikten med den regionale rammeavtalen er å ha mulighet til å delvis erstatte og/eller utvide de eksisterende installerte løsningene.
De installerte anleggene som rammeavtalene omfatter er for én leverandør og alt utstyr og programvare er proprietært. Det innebærer at utstyr og programvare, herunder utvidelser eller anlegg fra andre leverandører er teknisk uforenlig med eksisterende løsning.
For å kunne ta andre leverandører sine løsninger i bruk vil de eksisterende installasjonen måtte byttes ut. Det er anslått at kostnaden for å bytte disse ut vil komme opp i ca. Kr. 160M mot en estimert kostnad på kjøp av utvidelse over 4 år tilsvarende ca. Kr. 19M. Det er etter dette uforholdsmessig dyrt for Oppdragsgiver å bytte eksisterende anlegg.
Videre vil det være svært teknisk vanskelig for Oppdragsgiver å bytte til andre leverandører, da eksisterende plattformer ikke kan fjernes før nye meldings- og alarmplattform er installert på lokasjonen.
Skifte av leverandør vil kreve en ny komplett anskaffelse av meldings- og alarmplattform for helseforetakene i Helse Vest. Dette vil medføre svært høye prosess- og byttekostnader, i tillegg til driftsutfordringer for Oppdragsgiveren. En ny anskaffelse av meldings- og alarmplattform synes ikke som et proporsjonalt tiltak sett opp mot anskaffelsens verdi og omfang.
Det er vurderer at vilkårene for direkteanskaffelse på rammeavtale som oppfylt, jf. foa §13-4 bokstav b, nr. 2.
Anbud id:
688205
-
Sted:
-
Registrert:Torsdag 17. Desember 2020
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Møbel - fin snekker søkes til Vaset i ValdresHei søker dyktig snekker. Fikk et skap fra den Danske leverandøren Nordal til en hytte på Vaset. Hvor høyre døren ikke kan åpnes helt. Ser det er mindre glipe nede, større glipe oppe, i festene Kan...
-
Vestre Slidre
-
Tirsdag 24. Desember 2024
-
-
Varetransport 12m lengdeTransport av 12meter lange rør fra 6070 Tjørvåg til 5300 Kleppestø. 25 lengder a’12m samt ø500mm per lengde
-
Askøy
-
Mandag 23. Desember 2024
-
-
Rengjøring etter mus i husVi har hatt mus i huset, og etter diverse arbeider innendørs ønsker vi profesjonell rengjøring av sonene hvor det har vært mus - kjøkken, den ene stua og i gangen. Til sammen utgjør dette om lag 45...
-
Stange
-
Tirsdag 24. Desember 2024
-
-
Maxus e-Deliver 3 6,3 m3Kan fraktes fra Oslo/Ski/Sandefjord eller omegn til Tromsø. Fakta om bilen: Lengde: 5 090 mm Bredde: 1 780 mm høyde: 1 885 mm Kan også fraktes til Narvik
-
Tromsø
-
Mandag 23. Desember 2024
-
-
Frakte bil fra Arendal til StrømmenIkke kjørbar Audi Q5 skal fraktes fra Arendal til Strømmen.
-
Lillestrøm
-
Mandag 23. Desember 2024
-
-
Male lister og dørkarmer svart i ny leilighetMale lister og dørkarmer svart i ny leilighet på 74 kvm, gang, 3 soverom og stue
-
Lørenskog
-
Tirsdag 24. Desember 2024
-