Nettverkskoordinator for universiteter og høyskoler på barnehageområdet
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Nettverkskoordinator for universiteter og høyskoler på barnehageområdet
Utlysningen gjelder oppdrag som koordinerende uh institusjon for et uh-nettverk rammen av den regionale ordningen for kompetanseutvikling i barnehagesektoren. Utdanningsdirektoratet ønsker å knytte til seg en uh-institusjon som skal koordinere et nettverk for universiteter og høyskoler på barnehageområdet i et tidsperspektiv på inntil fire år.
Kompetanse for fremtidens barnehage - Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022, Rammeplanen for barnehagen trådte i kraft 1. August 2017, Meld. St. 21 (2016 – 2017) lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen og lærerutdanning 2025 - Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene er de sentrale bakgrunnsdokumentene for konkurransen.
Dokumentene beskriver blant annet ønske om et tettere samarbeid mellom barnehager og barnehagelærerutdanninger, og mellom skoler og lærerutdanninger. Det er et mål å få utdanninger som kan bidra til enda bedre barnehager og skoler, og det er et mål å øke kompetansen hos ansatte gjennom både kollektive og individuelle kompetanseutviklingstiltak.
i tråd med kompetansestrategien for fremtidens barnehage skal universiteter og høyskoler ha en sentral rolle i arbeidet med kompetanseutvikling.
Regional ordning for kompetanseutvikling for barnehage
Gjennom regional ordning for kompetanseutvikling ønsker direktoratet å legge til rette for samarbeidet om kompetanseutviklingen i barnehagene ved at Fylkesmannen, kommunen som barnehagemyndighet, barnehageeiere, universiteter og høyskoler og andre relevante aktører i samarbeid bidrar til å styrke kompetansen. målet er å sikre alle barn et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Et viktig prinsipp er at barnehageeier og ledelse tar ansvar for og legger til rette for kompetanseutvikling for sine ansatte.
Med innføring av den regionale ordningen for kompetanseutvikling blir det etablert samarbeidsforum i alle fylkene som skal utvikle og beslutte langsiktige planer for kompetanseutvikling. Forumene skal, som et minimum, bestå av representanter fra fylkesmannen, kommunen som barnehagemyndighet, barnehageeiere og lokal uh. Fylkesmannen har en koordinerende funksjon og bidrar til at det blir lagt til rette for langsiktig samarbeid om kompetanseutvikling, jf. Vedlegg. Gjennom å delta i samarbeidsforumene får uh-institusjonene oversikt over fylkesvise, regionale og lokale kompetansebehov over tid. Oversikten kan brukes til å bygge egen kapasitet og kompetanse i tråd med barnehageeieres faglige utfordringer.
Barnehagebasert kompetanseutvikling er hovedtiltaket i regional ordning for kompetanseutvikling og skal være både praksis- og forskningsbasert.
uh-institusjonene i den regionale ordningen skal bidra med forskningsbasert, praksisrettet og relevant innhold i kompetanseutviklingstiltakene. Ved å støtte barnehageeierne i gjennomføringen av barenehagebasert kompetanseutvikling vil uh-institusjonene få mulighet til å styrke sin kunnskap om praksis i barnehager, som igjen kan gi økt relevans og praksisnærhet i både grunnutdanning- og videreutdanningene.
i strategien for lærerutdanning legger Kunnskapsdepartementet vekt på at kvaliteten i utdanningene ikke bare avhenger av innsatsen fra lærerutdanningene, men også av at de institusjonene der studentene har praksis underveis i studiet og senere skal jobbe, tar ansvar for å bidra til god kvalitet. Regional ordning for kompetanseutvikling forutsetter altså likeverdige partnerskap mellom barnehage og utdanningsinstitusjonene.
Kompetanse for fremtidens barnehage - Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022, Rammeplanen for barnehagen trådte i kraft 1. August 2017, Meld. St. 21 (2016 – 2017) lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen og lærerutdanning 2025 - Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene er de sentrale bakgrunnsdokumentene for konkurransen.
Dokumentene beskriver blant annet ønske om et tettere samarbeid mellom barnehager og barnehagelærerutdanninger, og mellom skoler og lærerutdanninger. Det er et mål å få utdanninger som kan bidra til enda bedre barnehager og skoler, og det er et mål å øke kompetansen hos ansatte gjennom både kollektive og individuelle kompetanseutviklingstiltak.
i tråd med kompetansestrategien for fremtidens barnehage skal universiteter og høyskoler ha en sentral rolle i arbeidet med kompetanseutvikling.
Regional ordning for kompetanseutvikling for barnehage
Gjennom regional ordning for kompetanseutvikling ønsker direktoratet å legge til rette for samarbeidet om kompetanseutviklingen i barnehagene ved at Fylkesmannen, kommunen som barnehagemyndighet, barnehageeiere, universiteter og høyskoler og andre relevante aktører i samarbeid bidrar til å styrke kompetansen. målet er å sikre alle barn et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Et viktig prinsipp er at barnehageeier og ledelse tar ansvar for og legger til rette for kompetanseutvikling for sine ansatte.
Med innføring av den regionale ordningen for kompetanseutvikling blir det etablert samarbeidsforum i alle fylkene som skal utvikle og beslutte langsiktige planer for kompetanseutvikling. Forumene skal, som et minimum, bestå av representanter fra fylkesmannen, kommunen som barnehagemyndighet, barnehageeiere og lokal uh. Fylkesmannen har en koordinerende funksjon og bidrar til at det blir lagt til rette for langsiktig samarbeid om kompetanseutvikling, jf. Vedlegg. Gjennom å delta i samarbeidsforumene får uh-institusjonene oversikt over fylkesvise, regionale og lokale kompetansebehov over tid. Oversikten kan brukes til å bygge egen kapasitet og kompetanse i tråd med barnehageeieres faglige utfordringer.
Barnehagebasert kompetanseutvikling er hovedtiltaket i regional ordning for kompetanseutvikling og skal være både praksis- og forskningsbasert.
uh-institusjonene i den regionale ordningen skal bidra med forskningsbasert, praksisrettet og relevant innhold i kompetanseutviklingstiltakene. Ved å støtte barnehageeierne i gjennomføringen av barenehagebasert kompetanseutvikling vil uh-institusjonene få mulighet til å styrke sin kunnskap om praksis i barnehager, som igjen kan gi økt relevans og praksisnærhet i både grunnutdanning- og videreutdanningene.
i strategien for lærerutdanning legger Kunnskapsdepartementet vekt på at kvaliteten i utdanningene ikke bare avhenger av innsatsen fra lærerutdanningene, men også av at de institusjonene der studentene har praksis underveis i studiet og senere skal jobbe, tar ansvar for å bidra til god kvalitet. Regional ordning for kompetanseutvikling forutsetter altså likeverdige partnerskap mellom barnehage og utdanningsinstitusjonene.
Anbud id:
515976
-
Sted:
-
Registrert:Lørdag 7. April 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Utvide og renovere inngangsparti bla. fjerne bad ogØnsker å renovere inngangsparti sirka 8 kvm. Her står det blant annet et litet bad (toalett og vask med skyvedør) som vi ønsker å fjerne for å få utvidet gangen. Vi ønsker også å rive nåværende skap (...
-
Stavanger
-
Mandag 23. Desember 2024
-
-
Transportere el tavle fra Tjørevåg (Gurskøy) til BergenTransportere el tavle fra Tjørevåg (Gurskøy) til Bergen. Vekt 300 til 500 kg. høyde 1, 6 meter, bredde 1, 5 meter, dybde 60 cm.
-
Herøy (Møre Og Romsdal)
-
Mandag 23. Desember 2024
-
-
Frakte sneskuter fra Alta til KirkenesFrakt av sneskuter fra Alta til Kirkenes
-
Sør-Varanger
-
Mandag 23. Desember 2024
-
-
Bytte bremseskiver og klosserBytte bremsskiver og klosser foran og bak. Nissan leaf 2018 mod.
-
Oslo
-
Mandag 23. Desember 2024
-
-
Transport av garnhaler fra Lakselv til EgersundTransport av en palle på ca 80 kg fra Lakselv til 4370 Egersund
-
Porsanger Porsángu Porsanki
-
Mandag 23. Desember 2024
-