Pilotprosjekt - forskning og utvikling av hydrogendrevet hurtigbåt
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Pilotprosjekt - forskning og utvikling av hydrogendrevet hurtigbåt
Narvik Havn kf har mål om å redusere egne klimagassutslipp, samt å tilby infrastruktur som muliggjør utslippsreduksjon hos kunder og samarbeidspartnere. Narvik Havn kf har behov for en ny arbeidsbåt, og ønsker en nullutslippsløsning med hydrogenteknologi. Det eksisterer imidlertid ingen demonstrerte teknologier på markedet i dag som oppfyller havnas behov og budsjett. Narvik Havn kf ønsker derfor å delta i et forsknings- og utviklingsprosjekt. Samarbeidsprosjektet mellom teco, Grovfjord Mek. Verksted og Narvik havn kf skal ta sikte på å utvikle en av de første hydrogenbaserte hurtigbåtene i verden. Prosjektet skal vise at det er mulig å drifte en arbeidsbåt i Narvik havn med null utslipp.
Ved å delta i dette FoU-prosjektet ønsker Narvik Havn kf å bidra til teknologiutvikling innen nullutslippsteknologi, samtidig som egne utslipp reduseres. Ved selv å ta i bruk hydrogen og å gjøre hydrogen tilgjengelig som energibærer, søker Narvik Havn kf å tilrettelegge for at også andre aktører tidlig kan ta i bruk hydrogenteknologi, for eksempel lastebiltransport eller andre skip.
Prosjektet skal utvikle og demonstrere teknologlogiske løsninger som ikke eksisterer på dagens marked, og som løser problemstillinger som er spesielt viktige innen segmentet hydrogendrevet hurtigbåt. Prosjektet skal demonstrere en kombinasjon av løsninger som reduserer systemvekt, -volum og -kostnad slik at det blir enklere å realisere liknende skip i fremtiden. Prosjektet har intensjon om å søke økonomisk støtte.
FoU-arbeidet har som mål å demonstrere:
- Verdens første hydrogendrevne skip klassifisert som hurtiggående passasjerfartøy, demonstrert som arbeidsbåt i Narvik Havn
- pem brenselcellemoduler med høyere spenning (ca 800-1050VDC) som har ca 40 % lavere vekt og volum enn beste tilgjengelige på markedet
- 1 dcdc-omformer per 400 kW installert brenselcelleeffekt (ca 50% reduksjon i omformer vekt, volum og kostnad)
- Brenselcellemoduler med samme dynamikk som en konvensjonell dieselmotor, noe som reduserer behov for batteri til lastbalansering
- En metode som tillater stopp av brenselcellesystemet inntil 24 timer uten økt degradering, noe som reduserer behov for batteri til å opprettholde tomgangssituasjon
- Et hybrid batteri- og brenselcellesystem med svært små batteripakker (redusert vekt, volum og kostnad)
- Et innovativt sikkerhetskonsept som gir økt sikkerhet og redusert ventilasjonsbehov, og dermed redusert energibehov (spesielt gunstig i kaldt klima)
Sammendrag av behovsspesifikasjon:
Hurtiggående passasjerfartøy, 2 skrogs katamaran, lengde 16, 5-23, 99m, marsjfart 23 knop i 12 timer, min. 20 passasjerer og 2 mannskap, min. 7. 2 tonn bollard push, min. 3 tonn last uten passasjerer eller 1 tonn last med passasjerer og mannskap, max. Fartøyvekt 60 tonn.
Partenes intensjon er at båten skal eies av Narvik Havn kf når prosjektet er over.
Ved å delta i dette FoU-prosjektet ønsker Narvik Havn kf å bidra til teknologiutvikling innen nullutslippsteknologi, samtidig som egne utslipp reduseres. Ved selv å ta i bruk hydrogen og å gjøre hydrogen tilgjengelig som energibærer, søker Narvik Havn kf å tilrettelegge for at også andre aktører tidlig kan ta i bruk hydrogenteknologi, for eksempel lastebiltransport eller andre skip.
Prosjektet skal utvikle og demonstrere teknologlogiske løsninger som ikke eksisterer på dagens marked, og som løser problemstillinger som er spesielt viktige innen segmentet hydrogendrevet hurtigbåt. Prosjektet skal demonstrere en kombinasjon av løsninger som reduserer systemvekt, -volum og -kostnad slik at det blir enklere å realisere liknende skip i fremtiden. Prosjektet har intensjon om å søke økonomisk støtte.
FoU-arbeidet har som mål å demonstrere:
- Verdens første hydrogendrevne skip klassifisert som hurtiggående passasjerfartøy, demonstrert som arbeidsbåt i Narvik Havn
- pem brenselcellemoduler med høyere spenning (ca 800-1050VDC) som har ca 40 % lavere vekt og volum enn beste tilgjengelige på markedet
- 1 dcdc-omformer per 400 kW installert brenselcelleeffekt (ca 50% reduksjon i omformer vekt, volum og kostnad)
- Brenselcellemoduler med samme dynamikk som en konvensjonell dieselmotor, noe som reduserer behov for batteri til lastbalansering
- En metode som tillater stopp av brenselcellesystemet inntil 24 timer uten økt degradering, noe som reduserer behov for batteri til å opprettholde tomgangssituasjon
- Et hybrid batteri- og brenselcellesystem med svært små batteripakker (redusert vekt, volum og kostnad)
- Et innovativt sikkerhetskonsept som gir økt sikkerhet og redusert ventilasjonsbehov, og dermed redusert energibehov (spesielt gunstig i kaldt klima)
Sammendrag av behovsspesifikasjon:
Hurtiggående passasjerfartøy, 2 skrogs katamaran, lengde 16, 5-23, 99m, marsjfart 23 knop i 12 timer, min. 20 passasjerer og 2 mannskap, min. 7. 2 tonn bollard push, min. 3 tonn last uten passasjerer eller 1 tonn last med passasjerer og mannskap, max. Fartøyvekt 60 tonn.
Partenes intensjon er at båten skal eies av Narvik Havn kf når prosjektet er over.
Anbud id:
759142
-
Sted:
-
Registrert:Torsdag 7. Oktober 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Frakt av lenestolØnsker tilbud på frakt av lenestol fra Stavanger til Moelv. Stolen har disse målene: Bredde 88 cm, høyde 71 cm, Dybde 86 cm. Stolen er ikke innpakket, og må fraktes i lukket varerom
-
Ringsaker
-
Mandag 6. Januar 2025
-
-
Renhold privatVi ønsker vask av vår leilighet. 64 kvm. Overflater, gulv og bad. Kan hende vi ønsker dette en gang i måneden.
-
Oslo
-
Mandag 6. Januar 2025
-
-
Brøyting av gårdsplass med liten traktor på Åssiden i Drammen.Brøyting av gårdsplass med mindre redskap liten traktor Åssiden Drammen.
-
Drammen
-
Mandag 6. Januar 2025
-
-
Fast avtale - snømåking foran en garasjerekke i AskerLegger ved to bilder som viser omfanget. rødt, areal som trenger brøyting. Blått, noe plass for snølagring.
-
Asker
-
Tirsdag 28. November 2023
-
-
Transport av kjøpmannsdiskGammeldags kjøpmassdisk i bl. a. Glass skal fraktes fra Mo i Rana til Trondheim. Det er en vare som må fraktes varsomt. mål: høyde ca 90, bredde ca 65, lengde ca 155.
-
Trondheim
-
Mandag 6. Januar 2025
-