Arkitekt, Bedriftsrådgivning i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Prosjekt "Den tverrfaglige leder"
Delprogram for oppvekst og utdanning er ett av tre delprogram i Groruddalsatsingen 2017-2026. Det har som mål at flere skal sikres gode oppvekstsvilkår og flere skal fullføre og bestå videregående skole, gjennom forbedring av tjenester på oppvekst- og utdanningsfeltet i Groruddalen.
En av hovedutfordringene bydelens tjenester har i dag er samarbeid på tvers. Et godt tverrfaglig samarbeid gir full utnyttelse av kompetanse og er med på å utvikle et felles kunnskapsgrunnlag på tvers av fag. Det har vært gjort flere kartlegginger, tiltak og modeller opp gjennom årene for å bedre samarbeidet på tvers. Til tross for dette, så ser vi fortsatt utfordringer. Vi tror at det i dag finnes flere strukturelle hindringer for god informasjonsflyt og samarbeid på tvers. For å avdekke og undersøke eventuelle strukturelle hindringer, ønsker vi å gjennomføre en helhetlig kartlegging av dagens situasjon. Ettersom vi anser ledelse som en viktig faktor inn i samarbeid og måloppnåelse på arbeidsplassen, så ønsker vi at dette skal utgjøre en vesentlig del av kartleggingen.
Det er gjort relativt lite forskning spesifikt på leders rolle i tverrfaglig samarbeid men forskning på emne tverrfaglighet har vist at støttende og tilretteleggende ledelse underbygger utvikling av et funksjonelt tverrfaglig samarbeid. En god leder bør kunne koordinere innsatsen mellom tjenestene, oppfatte opponerende interesser som felles problem som må løses kollektivt og sikre god kommunikasjon mellom partene. Generelt så er lederne er elementære for tjenestenes generelle struktur og de ansattes pågangsmot. Vi ønsker å se på hvorvidt ledelse i organisasjonene har innvirkning på teamenes evne til å samarbeide tverrfaglig mot målet om intervensjon for barn i risiko. Har ledere i bydelene den rette kompetansen for positivt samarbeid og måloppnåelse? Hvordan tilrettelegger lederen for samarbeid?
For å få et tyngre datagrunnlag, samt gjøre dataen mindre transparent, ønsker vi at alle fire Groruddalsbydeler (Alna, Bjerke, Grorud & Stovner) skal kartlegges. Oppdraget dekker følgende tjenester: Barnevern, barnehage, helsestasjon, pedagogisk team (eller lignende) og nav. Ledere som skal kartlegges er avdelingsledere (tilknyttet oppvekstfeltet) og seksjonsledere.
i sammendrag, så ønsker vi en kartlegging av det nåværende tverrfaglige samarbeidet i de nevnte tjenestene i alle fire bydeler. Vi ønsker også en kartlegging av lederne i nevnte tjenester. Kartleggingen av lederne skal ikke bare se på ledernes innvirkning på det tverrfaglige samarbeidet, men også deres lederegenskaper og hvordan de strukturerer tjenestene under seg. Vi ønsker ved hjelp av kartleggingen å jobbe målrettet med kompetanseheving på ledernivå og våre tjenesters evne til å arbeide målrettet og tverrgående.
En av hovedutfordringene bydelens tjenester har i dag er samarbeid på tvers. Et godt tverrfaglig samarbeid gir full utnyttelse av kompetanse og er med på å utvikle et felles kunnskapsgrunnlag på tvers av fag. Det har vært gjort flere kartlegginger, tiltak og modeller opp gjennom årene for å bedre samarbeidet på tvers. Til tross for dette, så ser vi fortsatt utfordringer. Vi tror at det i dag finnes flere strukturelle hindringer for god informasjonsflyt og samarbeid på tvers. For å avdekke og undersøke eventuelle strukturelle hindringer, ønsker vi å gjennomføre en helhetlig kartlegging av dagens situasjon. Ettersom vi anser ledelse som en viktig faktor inn i samarbeid og måloppnåelse på arbeidsplassen, så ønsker vi at dette skal utgjøre en vesentlig del av kartleggingen.
Det er gjort relativt lite forskning spesifikt på leders rolle i tverrfaglig samarbeid men forskning på emne tverrfaglighet har vist at støttende og tilretteleggende ledelse underbygger utvikling av et funksjonelt tverrfaglig samarbeid. En god leder bør kunne koordinere innsatsen mellom tjenestene, oppfatte opponerende interesser som felles problem som må løses kollektivt og sikre god kommunikasjon mellom partene. Generelt så er lederne er elementære for tjenestenes generelle struktur og de ansattes pågangsmot. Vi ønsker å se på hvorvidt ledelse i organisasjonene har innvirkning på teamenes evne til å samarbeide tverrfaglig mot målet om intervensjon for barn i risiko. Har ledere i bydelene den rette kompetansen for positivt samarbeid og måloppnåelse? Hvordan tilrettelegger lederen for samarbeid?
For å få et tyngre datagrunnlag, samt gjøre dataen mindre transparent, ønsker vi at alle fire Groruddalsbydeler (Alna, Bjerke, Grorud & Stovner) skal kartlegges. Oppdraget dekker følgende tjenester: Barnevern, barnehage, helsestasjon, pedagogisk team (eller lignende) og nav. Ledere som skal kartlegges er avdelingsledere (tilknyttet oppvekstfeltet) og seksjonsledere.
i sammendrag, så ønsker vi en kartlegging av det nåværende tverrfaglige samarbeidet i de nevnte tjenestene i alle fire bydeler. Vi ønsker også en kartlegging av lederne i nevnte tjenester. Kartleggingen av lederne skal ikke bare se på ledernes innvirkning på det tverrfaglige samarbeidet, men også deres lederegenskaper og hvordan de strukturerer tjenestene under seg. Vi ønsker ved hjelp av kartleggingen å jobbe målrettet med kompetanseheving på ledernivå og våre tjenesters evne til å arbeide målrettet og tverrgående.
Anbud id:
507677
-
Sted:Oslo
-
Registrert:Onsdag 7. Februar 2018
Er du interessert i dette oppdraget?