Reiselivstjenester for Trøndelag - Dialogmøter
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Reiselivstjenester for Trøndelag - Dialogmøter
Bakgrunn
Det norske oginternasjonale reiselivet er i sterk endring. Endringene er så radikale at vi kan kalle det for et paradigmeskifte.
Den viktigste endringen er at opplevelser skaper «reason to go» og øker betalingsviljen. Samtidig blir kundene mer verdiorientert. Opplevelser er individuelle, derfor blir dypere kundeinnsikt en dominerende konkurransefaktor. Hva vi ønsker å oppleve er nå viktigere enn hvor vi drar.
Som reiselivsaktører og fellesorganisasjoner i reiselivet betyr dette at vi må slutte å ta utgangspunkt i produktene og geografien, både innen utvikling, markedsføring og salg, men heller sette kunden i sentrum.
Merkevarer bygges nå gjennom relasjoner, gode kundeopplevelser og strategiske fortellinger som deles, ikke så mye gjennom det vi selv sier. Det betyr at fellesmarkedsføringen endrer seg fra at vi snakker til kundene på vårt språk i våreegne kanaler, til at vi setter kundene i stand til å bli våre markedsførere. De store kampanjene forsvinner, vi er nå alltid på og driver gjerne co-markedsføring med andre.
Kundene er alltid på nett og deres valgmuligheter blant opplevelser og reisemål er de som finnes på nettet. Teknologien endrer spillet og åpner helt nye muligheter for oss. Utvikling og bruk av ny teknologi både i markedsføring, men også i arbeidet med å samle Big-data om kundene, utfordrer vår kompetanse på disseområdene.
Sist men ikke minst ser vi at gjerne kundene deltar aktivt i utviklingsprosesser. Vi utvikler ikke bare egne produkter, men tar også ansvar for helhetlige destinasjonsopplevelser. Kundene bidrar gjerne og sikrer at det vi utvikler er tilpasset kundenes behov.
Distribusjon og salg er også i endring. Konvensjonelle distribusjonskanaler som tradisjonelle turoperatører er under press fra tunge og velkjente tredjepartskanaler, spesialister overtar der generalistene før dominerte. Vi selger våre produkter i flere kanaler og trenger derfor en bevisst prisstrategi.
Endringene som her er beskrevet stiller nå helt andre krav til fellesorganisasjoner og enkeltaktører i reiselivet enn tidligere.
Politisk bestilling
De reiselivsrelaterte fellesoppgavene for Trøndelag har hittil vært gjennomført av landsdelsselskapet Trøndelag Reiseliv as. Fylkesutvalget i Trøndelag vedtok i møte 28. 11. 2018, sak 28/17, at reiselivstjenestene skal organiseres som en offentlig innovativ anskaffelse:
1. Anbudet organiseres som en offentlig innovativanskaffelse for årene 2018 – 2021.
2. Trøndelag fylkeskommune bevilger 8, 5 mnok til anskaffelse av reiselivstjenester for perioden 1. 7. 2018 – 30. 6. 2019.
3. Bevilgningen tas over regionale utviklingsmidler for 2018.
4. Midler til tilsvarende anskaffelse for årene 2019,2020 og 2021 søkes innarbeidet i driftsbudsjett og økonomiplan respektive år.
5. Gjennomføring av anbudsprosess, og valg av leverandør, delegeres til fylkesrådmannen.
6. Tiltaket evalueres etter tre år.
Det norske oginternasjonale reiselivet er i sterk endring. Endringene er så radikale at vi kan kalle det for et paradigmeskifte.
Den viktigste endringen er at opplevelser skaper «reason to go» og øker betalingsviljen. Samtidig blir kundene mer verdiorientert. Opplevelser er individuelle, derfor blir dypere kundeinnsikt en dominerende konkurransefaktor. Hva vi ønsker å oppleve er nå viktigere enn hvor vi drar.
Som reiselivsaktører og fellesorganisasjoner i reiselivet betyr dette at vi må slutte å ta utgangspunkt i produktene og geografien, både innen utvikling, markedsføring og salg, men heller sette kunden i sentrum.
Merkevarer bygges nå gjennom relasjoner, gode kundeopplevelser og strategiske fortellinger som deles, ikke så mye gjennom det vi selv sier. Det betyr at fellesmarkedsføringen endrer seg fra at vi snakker til kundene på vårt språk i våreegne kanaler, til at vi setter kundene i stand til å bli våre markedsførere. De store kampanjene forsvinner, vi er nå alltid på og driver gjerne co-markedsføring med andre.
Kundene er alltid på nett og deres valgmuligheter blant opplevelser og reisemål er de som finnes på nettet. Teknologien endrer spillet og åpner helt nye muligheter for oss. Utvikling og bruk av ny teknologi både i markedsføring, men også i arbeidet med å samle Big-data om kundene, utfordrer vår kompetanse på disseområdene.
Sist men ikke minst ser vi at gjerne kundene deltar aktivt i utviklingsprosesser. Vi utvikler ikke bare egne produkter, men tar også ansvar for helhetlige destinasjonsopplevelser. Kundene bidrar gjerne og sikrer at det vi utvikler er tilpasset kundenes behov.
Distribusjon og salg er også i endring. Konvensjonelle distribusjonskanaler som tradisjonelle turoperatører er under press fra tunge og velkjente tredjepartskanaler, spesialister overtar der generalistene før dominerte. Vi selger våre produkter i flere kanaler og trenger derfor en bevisst prisstrategi.
Endringene som her er beskrevet stiller nå helt andre krav til fellesorganisasjoner og enkeltaktører i reiselivet enn tidligere.
Politisk bestilling
De reiselivsrelaterte fellesoppgavene for Trøndelag har hittil vært gjennomført av landsdelsselskapet Trøndelag Reiseliv as. Fylkesutvalget i Trøndelag vedtok i møte 28. 11. 2018, sak 28/17, at reiselivstjenestene skal organiseres som en offentlig innovativ anskaffelse:
1. Anbudet organiseres som en offentlig innovativanskaffelse for årene 2018 – 2021.
2. Trøndelag fylkeskommune bevilger 8, 5 mnok til anskaffelse av reiselivstjenester for perioden 1. 7. 2018 – 30. 6. 2019.
3. Bevilgningen tas over regionale utviklingsmidler for 2018.
4. Midler til tilsvarende anskaffelse for årene 2019,2020 og 2021 søkes innarbeidet i driftsbudsjett og økonomiplan respektive år.
5. Gjennomføring av anbudsprosess, og valg av leverandør, delegeres til fylkesrådmannen.
6. Tiltaket evalueres etter tre år.
Anbud id:
511897
-
Sted:
-
Registrert:Torsdag 8. Mars 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Stifte AS og videre samarbeidVi trenger hjelp for å stifte as, to eiere. Ansatte blir vi 2, så er planen å få flere etterhvert, Vi trenger hjelp a-å for regnskapet, evt budsjett, rådgivning osv.
-
Oslo
-
Tirsdag 28. Januar 2025
-
-
Male rundt vinduer og dører utvendigVinduer og dører + takkasser og vindskier.
-
Sortland
-
Tirsdag 28. Januar 2025
-
-
Nibe F750 service og anslå pris for å legge vann i 2. etg.Service er enkelt og greit. Jeg har kjøpt hus og tenker det passer seg med en service, samt noen tips fra fagpersoner rundt slike varmepumper. Prisanslaget oppe kan bli til en betydelig større jobb....
-
Haugesund
-
Tirsdag 28. Januar 2025
-
-
Bindingsverk og lekte ned tak på baderomHei, Ønsker hjelp med bindingsverk til bad med 2x2, lekte ned taket 5 cm. Det er betongvegger og noen steder med gamle fliser. Også klargjøre for litt større dør til badet. Badet er 9, 3kvm og tak...
-
Bergen
-
Tirsdag 28. Januar 2025
-