Bedriftsrådgivning i Østfold
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Østfold
Avsluttet
Rådgivningstjenester - Eierstrategisk arbeid
Kommunen legger i sin eierpolitikk opp til aktivt bruk av selskapsvise eierstrategier. Eierstrategiene legger grunnlag for en aktiv oppfølging av de store verdiene som ligger i de ulike selskapene. Eierstrategier skal danne plattform for en god styringsdialog og gi mål og en klar retning på hva eierne vil med de ulike selskapene. Der hvor det er flere eiere, vil eierne avklare prosessen og rammene for utredningsarbeidet.
Eierstrategier skal vedtas av kommunestyrene i eierkommunene, og det må ved utformingen tas hensyn til dette.
Kommunestyret har nylig vedtatt Drammen kommunes eierpolitikk. Eierpolitikken er et redskap for kommunestyret for utøvelse av målrettet, forutsigbar og langsiktig eierstyring i Drammen kommune. Eierpolitikken skal bidra til god politisk styring og kontroll samt gi rammene for hvordan kommunen skal utøve sitt eierskap. Forventningene som kommer til uttrykk i kommunens eierpolitikk gjelder for alle selskaper kommunen har eierinteresser i, uavhengig om det er kommunale foretak eller selskaper som Drammen kommune eier alene eller sammen med andre. Eierpolitikken legger videre rammeverket for rådmannens oppfølging av selskapene.
Kommunen legger i sin eierpolitikk opp til aktivt bruk av selskapsvise eierstrategier som et viktig verktøy. Eierstrategiene legger grunnlag for en aktiv oppfølging av de store verdiene som ligger i de ulike selskapene. Eierstrategier skal danne plattform for en god styringsdialog og gi mål og en klar retning på hva eierne vil med de ulike selskapene. Eierstrategier kan regulere forhold som kommunikasjon med selskapet, informasjonsbehov, forventet avkastning, utbytteforventninger, strategisk retning og kjernevirksomhet, mål, tvisteløsninger mellom eiere m. v. Eierstrategier er individuelle og tilpasses det enkelte selskap, og tilstrebes å være robuste og ha gyldighet over tid. Det legges likevel opp til jevnlig revidering med utgangspunkt i bl. a. Endrede rammevilkår, nye vedtatte føringer etc. Alle eierstrategier skal forankres og behandles i formannskapet som eierutvalg og vedtas av kommunestyret.
Eierstrategier for selskap med flere eiere må vedtas av samtlige eiere. i selskap hvor flere kommuner er eiere innebærer dette samarbeid mellom kommunene i utredningsarbeidet og vedtak i samtlige kommunestyrer. Dette vil særlig være aktuelt for interkommunale selskap (iks).
Leveransen skal inkludere vurderinger og analyser av bl. a.:
Gjeldende eierstrategi dersom en slik finnes
Utviklingsstrategi
Kjernevirksomhet
Selskapets organisering
Selskapets kapitalisering
Eiermessig avkastning- og utbytteforventning
i hver enkelt prosess forutsettes oppdraget å ende opp med en rapport som angir forslag til oppdatert eierstrategi for aktuelt selskap. nærmere framdriftsplan for arbeidet avklares med valgt leverandør.
Det skal inngås parallelle rammeavtaler med tre leverandører, forutsatt at det finnes tilstrekkelig egnede tilbud. Uttak av ressurser vil være enkeltstående oppdrag for gjennomføring av en konkret eierstrategisk prosess.
Ved tildeling av oppdrag vil oppdragsgiver gjennomføre minikonkurranse basert på ett eller flere av følgende kriterier:
- kompetanse hos tilbudt personell til det konkrete oppdraget
- leveringskapasitet / tid
- fastpris
-
Dersom oppdragsgiver finner det hensiktsmessig å be om fastpris på oppdraget, skal timepris gitt i denne anbudskonkurransen være å anse som makspris ved utarbeidelsen av fastprisen. Leverandørene kan i minikonkurranse da tilby en fastpris basert på en lavere timepris enn den som er inngitt i denne anbudskonkurransen.
Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å kunne lyse ut oppdrag over nok 500. 000 eks. Mva. Dersom oppdragsgiver finner dette formålstjenlig. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å henvende seg til leverandører utenfor rammeavtalene for oppdrag som krever faglig kompetanse ut over det som er grunnlaget for denne rammeavtalen, eller dersom valgte leverandører ikke har kapasitet.
Eierstrategier skal vedtas av kommunestyrene i eierkommunene, og det må ved utformingen tas hensyn til dette.
Kommunestyret har nylig vedtatt Drammen kommunes eierpolitikk. Eierpolitikken er et redskap for kommunestyret for utøvelse av målrettet, forutsigbar og langsiktig eierstyring i Drammen kommune. Eierpolitikken skal bidra til god politisk styring og kontroll samt gi rammene for hvordan kommunen skal utøve sitt eierskap. Forventningene som kommer til uttrykk i kommunens eierpolitikk gjelder for alle selskaper kommunen har eierinteresser i, uavhengig om det er kommunale foretak eller selskaper som Drammen kommune eier alene eller sammen med andre. Eierpolitikken legger videre rammeverket for rådmannens oppfølging av selskapene.
Kommunen legger i sin eierpolitikk opp til aktivt bruk av selskapsvise eierstrategier som et viktig verktøy. Eierstrategiene legger grunnlag for en aktiv oppfølging av de store verdiene som ligger i de ulike selskapene. Eierstrategier skal danne plattform for en god styringsdialog og gi mål og en klar retning på hva eierne vil med de ulike selskapene. Eierstrategier kan regulere forhold som kommunikasjon med selskapet, informasjonsbehov, forventet avkastning, utbytteforventninger, strategisk retning og kjernevirksomhet, mål, tvisteløsninger mellom eiere m. v. Eierstrategier er individuelle og tilpasses det enkelte selskap, og tilstrebes å være robuste og ha gyldighet over tid. Det legges likevel opp til jevnlig revidering med utgangspunkt i bl. a. Endrede rammevilkår, nye vedtatte føringer etc. Alle eierstrategier skal forankres og behandles i formannskapet som eierutvalg og vedtas av kommunestyret.
Eierstrategier for selskap med flere eiere må vedtas av samtlige eiere. i selskap hvor flere kommuner er eiere innebærer dette samarbeid mellom kommunene i utredningsarbeidet og vedtak i samtlige kommunestyrer. Dette vil særlig være aktuelt for interkommunale selskap (iks).
Leveransen skal inkludere vurderinger og analyser av bl. a.:
Gjeldende eierstrategi dersom en slik finnes
Utviklingsstrategi
Kjernevirksomhet
Selskapets organisering
Selskapets kapitalisering
Eiermessig avkastning- og utbytteforventning
i hver enkelt prosess forutsettes oppdraget å ende opp med en rapport som angir forslag til oppdatert eierstrategi for aktuelt selskap. nærmere framdriftsplan for arbeidet avklares med valgt leverandør.
Det skal inngås parallelle rammeavtaler med tre leverandører, forutsatt at det finnes tilstrekkelig egnede tilbud. Uttak av ressurser vil være enkeltstående oppdrag for gjennomføring av en konkret eierstrategisk prosess.
Ved tildeling av oppdrag vil oppdragsgiver gjennomføre minikonkurranse basert på ett eller flere av følgende kriterier:
- kompetanse hos tilbudt personell til det konkrete oppdraget
- leveringskapasitet / tid
- fastpris
-
Dersom oppdragsgiver finner det hensiktsmessig å be om fastpris på oppdraget, skal timepris gitt i denne anbudskonkurransen være å anse som makspris ved utarbeidelsen av fastprisen. Leverandørene kan i minikonkurranse da tilby en fastpris basert på en lavere timepris enn den som er inngitt i denne anbudskonkurransen.
Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å kunne lyse ut oppdrag over nok 500. 000 eks. Mva. Dersom oppdragsgiver finner dette formålstjenlig. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å henvende seg til leverandører utenfor rammeavtalene for oppdrag som krever faglig kompetanse ut over det som er grunnlaget for denne rammeavtalen, eller dersom valgte leverandører ikke har kapasitet.
Anbud id:
643925
-
Sted:Drammen
-
Registrert:Tirsdag 12. Mai 2020
Er du interessert i dette oppdraget?