Sensorbøye for plassering i Ofotfjorden
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Sensorbøye for plassering i Ofotfjorden
Værdata fra en slik bøye ute ved Tranøy losbording, Nordland, vil ha stor sikkerhetsmessig og økonomisk verdi for Kystverket. Denne bordingsposisjonen er svært viktig og har svært vanskelig værforhold, spesielt vintertid. Problemene knyttet til bording og kvitting ute ved Tranøy er kort og godt at losbåten er liten, havet er tidvis veldig stort og fartøyene som skal bordes og kvittes ved Tranøy er opptil 300 m lange. i tillegg er det 20 nm fra losbåtstasjonen til bordingsfeltet.
i dag har man ikke gode nok værindikatorer (vindmålere) for dette området til at man kan si noe konkret om værforholdene på fjorden. Man får en indikasjon, men det blir for «grovt» og det medfører at vi må gå ut for å prøve. når det så viser seg at det ikke går må vi starte jobben med å få fartøyet innover i fjorden til et sted det er mulig å borde. Dette er ikke noen god situasjon i og med at fartøyet ofte er uforberedt og vi har mange eksempler på situasjoner der losen har måtte borde på steder og under værforhold som ikke har vært trygge.
Med en slik værbøye/værdata i området nært bordingsfeltet kan man planlegge på en helt annen måte og både fartøy og losen kan være bedre forberedt på hva som skal skje.
Med planlegge menes at vi på et tidlig tidspunkt kan si om det er forsvarlig eller ikke forsvarlig å borde ute i bordingsfeltet eller om skipet må komme lengre inn i fjorden, eventuelt vente ute i Vestfjorden. Man kan mao. Se om grenseverdiene er overskredet på et tidlig tidspunkt og i god tid før fartøyet er i merket. Beslutningen om at fartøyet må komme lengre inn i fjorden før det kan bordes kan tas i god tid før ankomst og skipet vil få tid til å planlegge og forberede seg på seilasen innover i fjorden. Mange av kapteinene som skal inn Ofotfjorden er ganske ubekvem med å seile forbi merke, spesielt når de får beskjeden først når de er kommet frem mot merket. Losen kan planlegge for bording lengre inn i fjorden på et tidlig tidspunkt og gjøre det mere bekvemmelig for en ukjent kaptein å seile et stykke til på egen hånd.
For vts vil mye av de samme forhold gjelde, og beslutninger som de tar kan gjøres på faktiske forhold, og vil sikre at man ikke slipper fartøy inn i fjorden dersom vær og sjøforhold ikke tillater dette.
i dag har man ikke gode nok værindikatorer (vindmålere) for dette området til at man kan si noe konkret om værforholdene på fjorden. Man får en indikasjon, men det blir for «grovt» og det medfører at vi må gå ut for å prøve. når det så viser seg at det ikke går må vi starte jobben med å få fartøyet innover i fjorden til et sted det er mulig å borde. Dette er ikke noen god situasjon i og med at fartøyet ofte er uforberedt og vi har mange eksempler på situasjoner der losen har måtte borde på steder og under værforhold som ikke har vært trygge.
Med en slik værbøye/værdata i området nært bordingsfeltet kan man planlegge på en helt annen måte og både fartøy og losen kan være bedre forberedt på hva som skal skje.
Med planlegge menes at vi på et tidlig tidspunkt kan si om det er forsvarlig eller ikke forsvarlig å borde ute i bordingsfeltet eller om skipet må komme lengre inn i fjorden, eventuelt vente ute i Vestfjorden. Man kan mao. Se om grenseverdiene er overskredet på et tidlig tidspunkt og i god tid før fartøyet er i merket. Beslutningen om at fartøyet må komme lengre inn i fjorden før det kan bordes kan tas i god tid før ankomst og skipet vil få tid til å planlegge og forberede seg på seilasen innover i fjorden. Mange av kapteinene som skal inn Ofotfjorden er ganske ubekvem med å seile forbi merke, spesielt når de får beskjeden først når de er kommet frem mot merket. Losen kan planlegge for bording lengre inn i fjorden på et tidlig tidspunkt og gjøre det mere bekvemmelig for en ukjent kaptein å seile et stykke til på egen hånd.
For vts vil mye av de samme forhold gjelde, og beslutninger som de tar kan gjøres på faktiske forhold, og vil sikre at man ikke slipper fartøy inn i fjorden dersom vær og sjøforhold ikke tillater dette.
Anbud id:
738771
-
Sted:
-
Registrert:Tirsdag 13. Juli 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Legge til 2 doble stikk i ny leilighetJeg har overtatt en ny leilighet, men ikke flyttet inn ennå. Jeg ønsker å få montert 2 stikk som hver har 4 uttak på et rom som skal brukes som kontor. Ingen møbler i dette rommet. Det er elektriske...
-
Bærum
-
Onsdag 20. November 2024
-
-
Flytte et lite flygelFlytte et lite flygel fra bolig a til bolig b. få meter fra dør. Ca 165x145 cm og 180-220kg må ta av bein tror jeg. Fra Sarpsborg til Halden.
-
Sarpsborg
-
Tirsdag 19. November 2024
-
-
Transport av motorsykkelØnsker transport av motorsykkel fra postnummer: 1960 løken til 9407 Harstad
-
Harstad
-
Onsdag 20. November 2024
-
-
Transport Sandnes-RøldalLeveranse av totalt 2400 tonn betongvarer fra Sandnes til røldal. Fordelt over en lengre tidsperiode med oppstart i løpet av 2025. Leveres ulosset
-
Sandnes
-
Onsdag 20. November 2024
-