IT/Web og Support i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Sikker digital posttjeneste - integrasjon mot fagsystemer. Sak 13/01098
Difi skal etablere Sikker digital posttjeneste, en fellesløsning som hele offentlig sektor kan benytte for å sende brev til innbyggerne digitalt, i stedet for på papir. løsningen vil omfatte flere elementer og noen av disse ønskes levert fra markedet. Difi har derfor igangsatt en offentlig anskaffelsesprosess for leveranser til Sikker digital posttjeneste. Konkurranse med forhandling ble kunngjort i doffin (ref nr 13/00717) 31. 05. 2013 og ted (180823-2013 (2013/s 105-180823)) 01. 06. 2013. Konkurransen omfatter to delanskaffelser: 1) Digital postkasse 2) Meldingsformidlertjeneste med opsjon på utskrifts- og forsendelsestjeneste. Den veiledende kunngjøringen Difi her publiserer gjelder integrasjon med fagsystemer for sikker digital posttjeneste.
Kort beskrivelse av Sikker digital posttjeneste:
Offentlige virksomheter sender post digitalt til innbygger via Sikker digital posttjeneste. Det er Meldingsformidlertjenesten som er grensesnittet mot avsendervirksomhetene og som videreformidler posten til innbyggers valgte postkasse. Dette forutsetter at fagsystemer hos offentlige virksomheter har etablert integrasjon mot Meldingsformidlertjenesten. Kommunene vil benytte ks SvarUT for å formidle post til meldingsformidleren. Difi etablerer kontakt- og reservasjonsregistre hvor innbyggers digital kontaktinformasjon samt reservasjonsstatus er registrert. Innbyggers adgang til å reservere seg mot digital kommunikasjon fra det offentlige vil bli regulert i forskrift (høring av forslag til endringer i eForvaltningsforskriften er nylig avsluttet, se (info fjernet)). Avsendervirksomheten vil via en oppslagstjenesten sjekke om mottaker av posten har reservert seg og hente ut relevant kontaktinformasjon. Deretter vil meldingen krypteres og formidles gjennom meldingsformidler til den riktige postkassen. Postkasseleverandøren vil varsle innbygger om ny post i den digitale postkassen. Innbygger logger seg på via id-porten og får tilgang til posten. løsningen skal være tilgjengelig i flere kanaler, som pc, lesebrett, mobiltelefon. Hvis innbygger har reservert seg kan det bli aktuelt å sende posten via Meldingsformidlertjenesten til en felles utskrifts- og forsendelsestjeneste. Dette er en opsjon i den pågående anskaffelsen.
Det er viktig at det er enkelt for offentlige virksomheter å ta Sikker digital posttjenesten i bruk, og at det enkelt å sende dokumenter gjennom løsningen. Et tiltak kan være at leverandører av fagsystemer har støtte for å bruke Sikker digital posttjeneste.
på denne bakgrunn ønsker Difi en dialog med midlertidig godkjente eller godkjente Noark 4/5-leverandører av fagsystemer for å få en dialog om hvordan dette kan løses. Vi er spesielt interessert i en dialog med leverandører av sak- og arkivløsninger, som leverer løsninger til flere offentlige virksomheter. Det er ikke på det nåværende tidspunkt planlagt med noen konkret anskaffelse fra Difis side på bakgrunn av denne dialogen.
Vi ser for oss en todelt dialog; et fellesmøte med interesserte leverandører hvor Sikker posttjenesten presenteres og deretter møter med den enkelte leverandør, om det skulle være av interesse.
Fellesmøte avholdes 7. Oktober kl. 09. 30 - 11. 00 i Difis lokaler i Grev Wedels plass 9, 2etg i Oslo
Kort beskrivelse av Sikker digital posttjeneste:
Offentlige virksomheter sender post digitalt til innbygger via Sikker digital posttjeneste. Det er Meldingsformidlertjenesten som er grensesnittet mot avsendervirksomhetene og som videreformidler posten til innbyggers valgte postkasse. Dette forutsetter at fagsystemer hos offentlige virksomheter har etablert integrasjon mot Meldingsformidlertjenesten. Kommunene vil benytte ks SvarUT for å formidle post til meldingsformidleren. Difi etablerer kontakt- og reservasjonsregistre hvor innbyggers digital kontaktinformasjon samt reservasjonsstatus er registrert. Innbyggers adgang til å reservere seg mot digital kommunikasjon fra det offentlige vil bli regulert i forskrift (høring av forslag til endringer i eForvaltningsforskriften er nylig avsluttet, se (info fjernet)). Avsendervirksomheten vil via en oppslagstjenesten sjekke om mottaker av posten har reservert seg og hente ut relevant kontaktinformasjon. Deretter vil meldingen krypteres og formidles gjennom meldingsformidler til den riktige postkassen. Postkasseleverandøren vil varsle innbygger om ny post i den digitale postkassen. Innbygger logger seg på via id-porten og får tilgang til posten. løsningen skal være tilgjengelig i flere kanaler, som pc, lesebrett, mobiltelefon. Hvis innbygger har reservert seg kan det bli aktuelt å sende posten via Meldingsformidlertjenesten til en felles utskrifts- og forsendelsestjeneste. Dette er en opsjon i den pågående anskaffelsen.
Det er viktig at det er enkelt for offentlige virksomheter å ta Sikker digital posttjenesten i bruk, og at det enkelt å sende dokumenter gjennom løsningen. Et tiltak kan være at leverandører av fagsystemer har støtte for å bruke Sikker digital posttjeneste.
på denne bakgrunn ønsker Difi en dialog med midlertidig godkjente eller godkjente Noark 4/5-leverandører av fagsystemer for å få en dialog om hvordan dette kan løses. Vi er spesielt interessert i en dialog med leverandører av sak- og arkivløsninger, som leverer løsninger til flere offentlige virksomheter. Det er ikke på det nåværende tidspunkt planlagt med noen konkret anskaffelse fra Difis side på bakgrunn av denne dialogen.
Vi ser for oss en todelt dialog; et fellesmøte med interesserte leverandører hvor Sikker posttjenesten presenteres og deretter møter med den enkelte leverandør, om det skulle være av interesse.
Fellesmøte avholdes 7. Oktober kl. 09. 30 - 11. 00 i Difis lokaler i Grev Wedels plass 9, 2etg i Oslo
Anbud id:
269396
-
Registrert:Fredag 20. September 2013
Er du interessert i dette oppdraget?