Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Strøm - Fysisk leveranse og finansiell forvaltning av strøm til Trondheim kommune - Kontraktsinngåelse - Med delkontrakter i Trøndelag

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet

Strøm - Fysisk leveranse og finansiell forvaltning av strøm til Trondheim kommune - Kontraktsinngåelse - Med delkontrakter

Oppdragsgiver skal inngå nye avtaler om porteføljeforvaltning og levering av elektrisk kraft til sine anlegg med planlagt oppstart fra 1. Januar 2019. Basert på historiske tall og dagens anleggsmasse anslås det et årlig forbruk av elektrisk kraft for Trondheim kommune på ca 130 GWh fordelt på ca 2 100 målepunkt. Oppdragsgiver har konsesjonskraft på 15, 5 GWh/år som vil inngå i forvaltningen. Fra og med 1. 1. 2020 vil Klæbu kommune slås sammen med Trondheim kommune og deres enheter vil tre inn i denne avtalen. Klæbu kommunes årlige stømforbruk er ca 6 GWh/år, samt at de har konsesjonskraft for 20, 5 GWh/år.
Leveransen omfatter hovedsakelig følgende områder:
- Fysisk leveranse av elektrisk kraft
- håndtering og optimering av konsesjonskraft
- Gjennomføring av prissikringsstrategi og håndtering av finansielle kontrakter
- Oversikt og prognoser for prisutvikling i spot- og forwardmarkedet for strøm, samt viktige innsatsfaktorer ved produksjon som f. Eks. Vann, vind, kull og gass.
- Faktureringstjenester og anleggsadministrasjon
- Generell rådgivning
- Rapportering
Per i dag har Trondheim kommune en prissikringsstrategi som angir et intervall for en gitt prosentandel av forventet forbruk som skal prissikres med forwardkontrakter. Hvor stor andel av forbruket som skal prissikres bestemmes av et intervall for prissikringsandel innenfor ulike tidshorisonter. Innenfor disse intervallene avgjør Oppdragsgiver hvor stor andel som skal prissikres basert på forholdet mellom gjennomsnittlig spotpris for de siste årene og pris på forwardkontrakter, og skjønnsmessige vurderinger av forventet markedsutvikling. Oppdragsgiver ønsker valgte leverandør som motpart for alle transaksjoner, og skal ikke være clearingkunde hos Nasdaq omx.
Oppdragsgiver kan i avtaleperioden ha behov for rådgivning utover de områdene som spesifiseres i dette konkurransegrunnlaget. Dersom leverandør skal kunne kreve kompensasjon for eventuell generell rådgivning som ikke er omtalt i konkurransegrunnlaget, skal rammer for rådgivningen være avtalt på forhånd. Det er leverandørens ansvar å påse at slik avtale blir inngått. Leverandør bes spesifisere timesatser/honorarmodell i sitt tilbud.
Avtalen som inngås er basert på at oppdragsgiver har plikt til å dekke sitt behov for energi gjennom denne avtalen for de lokasjoner som angis ved avtale inngåelse. Det kan med stor sannsynlighet bli aktuelt å innfase energileveranser for flere lokasjoner ved nybygging og evt. Leie av lokaler der strøm ikke inngår i leie. følgelig kan det også være aktuelt å utfase energileveranser ved f. Eks. Bortfall av lokasjoner.
Anskaffelsene omfatter alle kjøp innenfor produktspekteret som omfattes av denne kontraken og som skal foretas av Trondheim kommune med samarbeidspartnere i kontraktsperioden. Ved spesifisering av tjenester har Oppdragsgiver tatt utgangspunkt i forbruket fra 2017.
Anbud id:
562783
  • Sted:
    Trondheim
  • Registrert:
    Lørdag 5. Januar 2019

Lignende oppdrag i Trøndelag

6 anbud