Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Toveis trikk i Prinsens gate i Oslo

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Oslo
Avsluttet

Toveis trikk i Prinsens gate

Formålet med oppdraget er å etablere toveis trikk i Prinsens gate samt gi gaten et estetisk løft fra krysset Fred Olsens gate til Nedre Vollgate (over Wessels plass). i tillegg etableres Tollbugata som toveis bussgate. Kvadraturen preges av mye trafikk og et gatenett som er overbelastet. Prinsensgate og Tollbugata er i dag enveiskjørte gater som trafikkeres av buss og trikk. Disse gatene tar hovedmengden av kollektivtransporten gjennom sentrum. Gatene er nedslitt og har behov for en estetisk oppgradering, samt at dagens trikkeinfrastruktur har et stort vedlikeholdsbehov. Prinsensgate-prosjektet omfatter Prinsens gate som ligger i Kvadraturen i Oslo sentrum. Gaten er en av de viktigste kollektivårene som går øst – vest i gjennom byen. Prinsens gate og Tollbugata er i dag flaskehalser for kollektivtrafikken gjennom sentrum der busser, trikker og biler blokkerer for hverandre i rushtida. Det er med bakgrunn i dette gjennomført en detaljprosjektering som omfatter etablering av toveis trikk, med dobbeltspor i Prinsensgate og over Wessels plass og toveis buss i Tollbugata. Det legges til grunn etablering av høystandard stoppested for trikken i Prinsens gate. Det skal etableres nye spor i Prinsens gate x Akersgata slik at koblingen mot rådhusplassen via Akersgata opprettholdes. Fortauene skal oppgraderes i henhold til estetisk plan. Sidegater reetableres med dagens dekke. Bymiljøetaten er tiltakshaver for prosjektet og byggherre i henhold til kontrakten. Byggherregruppen består av Bymiljøetaten (bym), Sporveien a/s og Vann- og avløpsetaten (vav). Organisering på byggeplassen fremgår av vedlagte organisasjonskart. All formell kommunikasjon i prosjektet skal alltid følge denne tjenestevei med mindre annet avtales skriftlig i byggherremøte. Sporveien og vav leverer materiell til entreprenøren. Dette er omtalt under E4 og E5 i beskrivelsen. i egen sideentreprise til bym leveres signalanlegg og sporvekselvarme. Tollbugata etableres som en ren bussgate med toveistrafikk. Det legges videre til grunn etablering av to høystandard stoppesteder for buss i hhv. Nedre og øvre del og eksisterende trikkeinfrastruktur fjernes. Gaten asfalteres når skinner er fjernet. Detaljprosjekteringen er i samarbeid med Sporveien og vav. Prosjektet er basert på bystyrets vedtak av gatebruksplanen og som innebærer at Prinsens gate skal etableres som en ren trikkegate med toveistrafikk og etablering av dobbeltspor. Dette er et komplisert prosjekt midt i sentrum med mange berørte, tilstøtende entrepriser, de fleste fag og omfattende omlegging av infrastruktur. Trikken skal gå i hele anleggsperioden. Tilstøtende entrepriser som krever god koordinering er prosjektet Dronning Eufemias gate, der Statens vegvesen er byggherre, samt Prinsens gate 26 (P26), der Stortinget er byggherre. Det vil være svært viktig med god koordinering mot interessenter i Prinsens gate. Dette være seg kabeleiere, vav, gårdeiere, naboer, brukere av gaten etc. i Prinsens gate ligger det en kulvert/felles tunnel for blant annet va-ledninger, strømkabler og kabler fra andre kabelaktører. Sentrale aktører i kulverten er Telenor, Hafslund Nett, Hafslund Fjernvarme og vav. Kulverten skal ha noe overflaterehabilitering samt endring av nedstigningslokk og forsterkning lokalt dersom dette er nødvendig. Det kan bli aktuelt å utvide prosjektet til å gjelde ekstra kryss med tilhørende sidegater. Dette vil bli avklart innen 15. Mai 2014. Byggherren utarbeider eventuelt addendum med utsendelse innen 15. Mai.
Anbud id:
303779
  • Sted:
    Oslo
  • Registrert:
    Torsdag 15. Mai 2014

Lignende oppdrag i Oslo

6 anbud