Arkitekt, IT/Web og Support i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Triageringsverktøy for konsulenter hos fastleger
Direktoratet for e-helse ønsker kunnskap om triageringsverktøy som kan brukes i fastlegeordningen og tilgjengeliggjøres på den offentlige innbyggerportalen (info fjernet). Triagering og bruk av (elektroniske) triageringsverktøy er godt innarbeidet i akuttmedisinske mottak og legevakt. Vi ønsker nå informasjon om løsninger for fastlegepraksis og mer vanlige allmennmedisinske problemstillinger.
Triageringsverktøy kan bidra til bedre kvalitet på behandling, riktig anvendelse av ressurser, bedre opplevelse av helsehjelp for innbyggere og helsepersonell, og støtte opp om målsettingen om å skape "pasientens helsetjeneste".
Begrepet «Triage» er fransk og betyr «sortering, utskilling, utvelging, utvalg». i allmennmedisinsk kontekst kan triageringsverktøyet bistå pasient, pårørende og fastlege ved å blant annet:
• være en veiviser for innbygger til a) kvalitetssikret helseinformasjon og selvhjelpsverktøy, b) helsehjelp på riktig nivå
• Avklare symptomer og kartlegge relevant helsemessig og personlig informasjon i forkant av en fysisk eller elektronisk konsultasjon
• Konsultasjonsforberedende støtte til pasient og pårørende for å bli mer bevisst og rede til møtet med fastlege, eksempelvis "hva er viktig for deg i dag" eller praktiske forberedelser.
• Veilede innbygger (eller helsepersonell) til å velge den konsultasjonsform som passer for situasjonen – fysisk oppmøte, tekstlig e-konsultasjon, telefon eller video.
Vi er interessert i hvordan triageringsverktøy kan være tilgjengelig på den nasjonale innbyggportalen www.(info fjernet) og samspille med de interaktive innbyggertjenestene som finnes der. For eksempel kan det være relevant å samspille med kvalitetssikret helseinformasjon eller tjenester for timebestilling og e-konsultasjon med fastleger (se (info fjernet)). Det er også ønskelig å få informasjon om hvordan det kan spille sammen med de elektroniske journalsystem som fastlege benytter.
Vi ber leverandørene om (kortfattet) informasjon om:
• Hvilke behov dekker deres løsning for innbyggere og fastlege? Hvilken del av arbeidsprosessene støtter løsningen?
• Beskrivelse av erfaringer fra bruk av verktøyet hos fastlege, via helseportal eller med andre helseaktører (empirisk kunnskapsgrunnlag)
• Funksjonelle og tekniske spesifikasjoner (inkludert interoperabilitet, integrasjon/APIer, bruk av nasjonale/internasjonale standarder for data og informasjonsdeling og rapporteringsverktøy, administrasjon og vedlikehold av logikk og innhold)
• Bruk av standardiserte medisinske terminologier
• Oppdatering og kvalitetssikring av medisinskfaglig innhold og regler
• Hvor generisk er verktøyet bygget opp og kan det tilpasses til bruk innenfor andre områder enn fastlegekonsultasjoner, som for eksempel spesialisthelsetjeneste eller helsestasjoner?
• Samspill med elektroniske journalløsninger og andre moduler og systemer
• Språk og mulighet for oversettelse til norsk?
• Forvaltning og drift av løsning
• Prismodell og kostnader knyttet til programvare, hardware og tjenester
• Dokumentasjon og referanseliste for samarbeid med epj- leverandør, myndigheter eller fagmiljøer (allmennmedisinske)?
Triageringsverktøy kan bidra til bedre kvalitet på behandling, riktig anvendelse av ressurser, bedre opplevelse av helsehjelp for innbyggere og helsepersonell, og støtte opp om målsettingen om å skape "pasientens helsetjeneste".
Begrepet «Triage» er fransk og betyr «sortering, utskilling, utvelging, utvalg». i allmennmedisinsk kontekst kan triageringsverktøyet bistå pasient, pårørende og fastlege ved å blant annet:
• være en veiviser for innbygger til a) kvalitetssikret helseinformasjon og selvhjelpsverktøy, b) helsehjelp på riktig nivå
• Avklare symptomer og kartlegge relevant helsemessig og personlig informasjon i forkant av en fysisk eller elektronisk konsultasjon
• Konsultasjonsforberedende støtte til pasient og pårørende for å bli mer bevisst og rede til møtet med fastlege, eksempelvis "hva er viktig for deg i dag" eller praktiske forberedelser.
• Veilede innbygger (eller helsepersonell) til å velge den konsultasjonsform som passer for situasjonen – fysisk oppmøte, tekstlig e-konsultasjon, telefon eller video.
Vi er interessert i hvordan triageringsverktøy kan være tilgjengelig på den nasjonale innbyggportalen www.(info fjernet) og samspille med de interaktive innbyggertjenestene som finnes der. For eksempel kan det være relevant å samspille med kvalitetssikret helseinformasjon eller tjenester for timebestilling og e-konsultasjon med fastleger (se (info fjernet)). Det er også ønskelig å få informasjon om hvordan det kan spille sammen med de elektroniske journalsystem som fastlege benytter.
Vi ber leverandørene om (kortfattet) informasjon om:
• Hvilke behov dekker deres løsning for innbyggere og fastlege? Hvilken del av arbeidsprosessene støtter løsningen?
• Beskrivelse av erfaringer fra bruk av verktøyet hos fastlege, via helseportal eller med andre helseaktører (empirisk kunnskapsgrunnlag)
• Funksjonelle og tekniske spesifikasjoner (inkludert interoperabilitet, integrasjon/APIer, bruk av nasjonale/internasjonale standarder for data og informasjonsdeling og rapporteringsverktøy, administrasjon og vedlikehold av logikk og innhold)
• Bruk av standardiserte medisinske terminologier
• Oppdatering og kvalitetssikring av medisinskfaglig innhold og regler
• Hvor generisk er verktøyet bygget opp og kan det tilpasses til bruk innenfor andre områder enn fastlegekonsultasjoner, som for eksempel spesialisthelsetjeneste eller helsestasjoner?
• Samspill med elektroniske journalløsninger og andre moduler og systemer
• Språk og mulighet for oversettelse til norsk?
• Forvaltning og drift av løsning
• Prismodell og kostnader knyttet til programvare, hardware og tjenester
• Dokumentasjon og referanseliste for samarbeid med epj- leverandør, myndigheter eller fagmiljøer (allmennmedisinske)?
Anbud id:
599835
-
Sted:Hele Norge
-
Registrert:Mandag 5. August 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
4 anbud
-
Søke dispensasjon bruksendring. integrert garasje til stua. Er allerede ferdig bygdProsjektbeskrivelse: Vi trenger bistand til å utarbeide og sende en søknad om dispensasjon og bruksendring til Sandnes kommune. Det gjelder en allerede utført endring hvor den integrerte garasjen på c...
-
Sandnes
-
Søndag 22. Desember 2024
-
-
Oppbygning av 2 stk boliger i osloTrenger entreprenør til å sette opp 2 boliger i (info fjernet) med oppstart så raskt som mulig. Kontraktsum på 6, 5 millioner. Arbeidene inkluderer blant annet tømrerarbeider, murer, betongarbeider, malerarb...
-
Oslo
-
Onsdag 18. Desember 2024
-
-
Befaring på stort renoveringsobjektØnsker prisanslag på totalrenovering av en stk 90 m2 leilighet og etablering av en 65-90 m2 kjellerleilighet. Eiendommen ligger ikke på det åpne markedet og dette gjøres ifm privatvisning. Det må grav...
-
Bergen
-
Søndag 15. Desember 2024
-
-
Tegning og godkjenning av tilbygg fra kommunenTegne og å få godkjent fra kommunen et tilbygg.
-
Lillestrøm
-
Onsdag 11. Desember 2024
-