Arkitekt, IT/Web og Support i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Triageringsverktøy for konsulenter hos fastleger
Direktoratet for e-helse ønsker kunnskap om triageringsverktøy som kan brukes i fastlegeordningen og tilgjengeliggjøres på den offentlige innbyggerportalen (info fjernet). Triagering og bruk av (elektroniske) triageringsverktøy er godt innarbeidet i akuttmedisinske mottak og legevakt. Vi ønsker nå informasjon om løsninger for fastlegepraksis og mer vanlige allmennmedisinske problemstillinger.
Triageringsverktøy kan bidra til bedre kvalitet på behandling, riktig anvendelse av ressurser, bedre opplevelse av helsehjelp for innbyggere og helsepersonell, og støtte opp om målsettingen om å skape "pasientens helsetjeneste".
Begrepet «Triage» er fransk og betyr «sortering, utskilling, utvelging, utvalg». i allmennmedisinsk kontekst kan triageringsverktøyet bistå pasient, pårørende og fastlege ved å blant annet:
• være en veiviser for innbygger til a) kvalitetssikret helseinformasjon og selvhjelpsverktøy, b) helsehjelp på riktig nivå
• Avklare symptomer og kartlegge relevant helsemessig og personlig informasjon i forkant av en fysisk eller elektronisk konsultasjon
• Konsultasjonsforberedende støtte til pasient og pårørende for å bli mer bevisst og rede til møtet med fastlege, eksempelvis "hva er viktig for deg i dag" eller praktiske forberedelser.
• Veilede innbygger (eller helsepersonell) til å velge den konsultasjonsform som passer for situasjonen – fysisk oppmøte, tekstlig e-konsultasjon, telefon eller video.
Vi er interessert i hvordan triageringsverktøy kan være tilgjengelig på den nasjonale innbyggportalen www.(info fjernet) og samspille med de interaktive innbyggertjenestene som finnes der. For eksempel kan det være relevant å samspille med kvalitetssikret helseinformasjon eller tjenester for timebestilling og e-konsultasjon med fastleger (se (info fjernet)). Det er også ønskelig å få informasjon om hvordan det kan spille sammen med de elektroniske journalsystem som fastlege benytter.
Vi ber leverandørene om (kortfattet) informasjon om:
• Hvilke behov dekker deres løsning for innbyggere og fastlege? Hvilken del av arbeidsprosessene støtter løsningen?
• Beskrivelse av erfaringer fra bruk av verktøyet hos fastlege, via helseportal eller med andre helseaktører (empirisk kunnskapsgrunnlag)
• Funksjonelle og tekniske spesifikasjoner (inkludert interoperabilitet, integrasjon/APIer, bruk av nasjonale/internasjonale standarder for data og informasjonsdeling og rapporteringsverktøy, administrasjon og vedlikehold av logikk og innhold)
• Bruk av standardiserte medisinske terminologier
• Oppdatering og kvalitetssikring av medisinskfaglig innhold og regler
• Hvor generisk er verktøyet bygget opp og kan det tilpasses til bruk innenfor andre områder enn fastlegekonsultasjoner, som for eksempel spesialisthelsetjeneste eller helsestasjoner?
• Samspill med elektroniske journalløsninger og andre moduler og systemer
• Språk og mulighet for oversettelse til norsk?
• Forvaltning og drift av løsning
• Prismodell og kostnader knyttet til programvare, hardware og tjenester
• Dokumentasjon og referanseliste for samarbeid med epj- leverandør, myndigheter eller fagmiljøer (allmennmedisinske)?
Triageringsverktøy kan bidra til bedre kvalitet på behandling, riktig anvendelse av ressurser, bedre opplevelse av helsehjelp for innbyggere og helsepersonell, og støtte opp om målsettingen om å skape "pasientens helsetjeneste".
Begrepet «Triage» er fransk og betyr «sortering, utskilling, utvelging, utvalg». i allmennmedisinsk kontekst kan triageringsverktøyet bistå pasient, pårørende og fastlege ved å blant annet:
• være en veiviser for innbygger til a) kvalitetssikret helseinformasjon og selvhjelpsverktøy, b) helsehjelp på riktig nivå
• Avklare symptomer og kartlegge relevant helsemessig og personlig informasjon i forkant av en fysisk eller elektronisk konsultasjon
• Konsultasjonsforberedende støtte til pasient og pårørende for å bli mer bevisst og rede til møtet med fastlege, eksempelvis "hva er viktig for deg i dag" eller praktiske forberedelser.
• Veilede innbygger (eller helsepersonell) til å velge den konsultasjonsform som passer for situasjonen – fysisk oppmøte, tekstlig e-konsultasjon, telefon eller video.
Vi er interessert i hvordan triageringsverktøy kan være tilgjengelig på den nasjonale innbyggportalen www.(info fjernet) og samspille med de interaktive innbyggertjenestene som finnes der. For eksempel kan det være relevant å samspille med kvalitetssikret helseinformasjon eller tjenester for timebestilling og e-konsultasjon med fastleger (se (info fjernet)). Det er også ønskelig å få informasjon om hvordan det kan spille sammen med de elektroniske journalsystem som fastlege benytter.
Vi ber leverandørene om (kortfattet) informasjon om:
• Hvilke behov dekker deres løsning for innbyggere og fastlege? Hvilken del av arbeidsprosessene støtter løsningen?
• Beskrivelse av erfaringer fra bruk av verktøyet hos fastlege, via helseportal eller med andre helseaktører (empirisk kunnskapsgrunnlag)
• Funksjonelle og tekniske spesifikasjoner (inkludert interoperabilitet, integrasjon/APIer, bruk av nasjonale/internasjonale standarder for data og informasjonsdeling og rapporteringsverktøy, administrasjon og vedlikehold av logikk og innhold)
• Bruk av standardiserte medisinske terminologier
• Oppdatering og kvalitetssikring av medisinskfaglig innhold og regler
• Hvor generisk er verktøyet bygget opp og kan det tilpasses til bruk innenfor andre områder enn fastlegekonsultasjoner, som for eksempel spesialisthelsetjeneste eller helsestasjoner?
• Samspill med elektroniske journalløsninger og andre moduler og systemer
• Språk og mulighet for oversettelse til norsk?
• Forvaltning og drift av løsning
• Prismodell og kostnader knyttet til programvare, hardware og tjenester
• Dokumentasjon og referanseliste for samarbeid med epj- leverandør, myndigheter eller fagmiljøer (allmennmedisinske)?
Anbud id:
599835
-
Sted:Hele Norge
-
Registrert:Mandag 5. August 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
6 anbud
-
Reparasjoner hytteNykjøpt hytte i rælingen ved myrdammen utfartsparkering. Trenger noen til å se over hvilke jobber/reparasjoner som må gjøres.
-
Lillestrøm
-
Tirsdag 19. November 2024
-
-
Utbygging av kjellerenVi ser etter bedrifter som kan hjelpe oss med å utbygge vår grove kjeller til boligrom. Vi trenger veiledning og assistanse gjennom hele prosessen, fra planlegging og design til utførelse og ferdigst...
-
Eidskog
-
Tirsdag 12. November 2024
-
-
Etablere baderom og bod. Koordinering av alle relevante fag..I et treetasjes hus på Kvislabakken er det et areal som måler 3m x 1, 2m +- i hjørnet av hvert plan som ønskes endret. i kjeller er veggene ikke kledd igjen. Her er det fordelerskap for vann og sikrin...
-
Stjørdal
-
Tirsdag 12. November 2024
-
-
Webdesigner med markedsføringskompetanse til nettsideprosjektVi ser etter en dyktig webdesigner som kan samarbeide med oss om å utvikle en profesjonell nettside. Ideelt sett har du erfaring både med webdesign og digital markedsføring for å hjelpe oss med å nå o...
-
Kristiansand
-
Søndag 10. November 2024
-
-
Byggesøknad - HageleilighetJeg trenger en byggesøknad for en 4x6 hageleilighet hvor det før stod en garasje. Grunnmuren ligger ca 1-2 meter unna nabogrensen og ca 2 meter fra gaten. Trenger noen som kan utføre hele prosessen me...
-
Bergen
-
Lørdag 9. November 2024
-