Trygge tredjeland i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Trygge tredjeland
Bakgrunn for prosjektet:
Lang saksbehandlingstid for søknader om beskyttelse (asyl) er en utfordring i Europa, noe som ble tydeliggjort ved det høye antallet søknader som ble fremmet i 2015. En særlig utfordring er å få skilt ut for prioritering de sakene som enklest kan behandles raskt. Dette gjelder blant annet saker hvor mottakerlandet ikke er forpliktet til å foreta en substansiell vurdering av søknaden. i denne sammenheng er det ønskelig å få oversikt over hvilke land som har prosedyrer for avvisning av en asylsøknad fordi søkeren kan henvises til et trygt tredjeland.
Med «tredjeland» menes andre land enn søkerens opprinnelsesland (hjemland) og landet der han eller hun søker beskyttelse. Prinsippet om trygge tredjeland har som mål å redusere sekundærmigrasjon og bygger på en langvarig praksis hovedsakelig i vestlige stater.
Henvisning til «trygt tredjeland» blir benyttet i tilfeller der en asylsøker har reist gjennom/oppholdt seg i et tredjeland som kan klassifiseres som trygt. Hvilke krav som konkret må være oppfylt for at et tredjeland kan ansees som «trygt», er imidlertid ikke klart.
Flyktningkonvensjonen regulerer ikke spørsmålet om hvilket land som er ansvarlig for å vurdere en søknad om asyl. Senere forsøk på å konvensjonsfeste ansvaret internasjonalt har heller ikke ført frem. i Europa angir dublinregelverket kriterier for å avgjøre hvilken stat som er ansvarlig for en asylsøknad. Diskusjonen om prinsippet konsentrerer seg i hovedsak om hvilke vilkår som må være oppfylt for å unngå brudd på folkeretten. Prinsippet er omfattet av EUs prosedyredirektiv (direktiv 2013/32/eu). Ut over dette finnes ingen allment akseptert folkerettslig definisjon av begrepet. i juridisk litteratur og i uttalelser fra FNs høykommissær for flyktninger har det vært formulert som at personen må være sikret «effektiv beskyttelse», hvilket innebærer et krav om at tredjelandet respekterer prinsippet om non-refoulement og at det eksisterer tilstrekkelige prosessuelle garantier som sikrer at dette etterleves.
For mer informasjon henvises det til vedlagte beskrivende dokument.
Lang saksbehandlingstid for søknader om beskyttelse (asyl) er en utfordring i Europa, noe som ble tydeliggjort ved det høye antallet søknader som ble fremmet i 2015. En særlig utfordring er å få skilt ut for prioritering de sakene som enklest kan behandles raskt. Dette gjelder blant annet saker hvor mottakerlandet ikke er forpliktet til å foreta en substansiell vurdering av søknaden. i denne sammenheng er det ønskelig å få oversikt over hvilke land som har prosedyrer for avvisning av en asylsøknad fordi søkeren kan henvises til et trygt tredjeland.
Med «tredjeland» menes andre land enn søkerens opprinnelsesland (hjemland) og landet der han eller hun søker beskyttelse. Prinsippet om trygge tredjeland har som mål å redusere sekundærmigrasjon og bygger på en langvarig praksis hovedsakelig i vestlige stater.
Henvisning til «trygt tredjeland» blir benyttet i tilfeller der en asylsøker har reist gjennom/oppholdt seg i et tredjeland som kan klassifiseres som trygt. Hvilke krav som konkret må være oppfylt for at et tredjeland kan ansees som «trygt», er imidlertid ikke klart.
Flyktningkonvensjonen regulerer ikke spørsmålet om hvilket land som er ansvarlig for å vurdere en søknad om asyl. Senere forsøk på å konvensjonsfeste ansvaret internasjonalt har heller ikke ført frem. i Europa angir dublinregelverket kriterier for å avgjøre hvilken stat som er ansvarlig for en asylsøknad. Diskusjonen om prinsippet konsentrerer seg i hovedsak om hvilke vilkår som må være oppfylt for å unngå brudd på folkeretten. Prinsippet er omfattet av EUs prosedyredirektiv (direktiv 2013/32/eu). Ut over dette finnes ingen allment akseptert folkerettslig definisjon av begrepet. i juridisk litteratur og i uttalelser fra FNs høykommissær for flyktninger har det vært formulert som at personen må være sikret «effektiv beskyttelse», hvilket innebærer et krav om at tredjelandet respekterer prinsippet om non-refoulement og at det eksisterer tilstrekkelige prosessuelle garantier som sikrer at dette etterleves.
For mer informasjon henvises det til vedlagte beskrivende dokument.
Anbud id:
496422
-
Sted:Oslo
-
Registrert:Lørdag 11. November 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
6 anbud
-
Bytte ut og tilpasse ny benkeplate på kjøkkenet + montere ny vaskØnsker noen som kan demontere gammel benkeplate, og montere og tilpasse ny. To lengder som skal monteres + tilpassing og utskjæring. i tillegg skal det byttes vask og kran. Ønsker jobben gjort så ras...
-
Oslo
-
Onsdag 8. Januar 2025
-
-
Klippe hengelås, Ensjø- Klippe hengelås -middels stor vanlig hengelås - den er boret, men åpnet ikke, så må klippes med boltesaks - mistet nøkkelen - du må ha boltesaks som fungerer for dette formålet. - Jeg betaler på...
-
Oslo
-
Onsdag 8. Januar 2025
-
-
Kryssfinerplater på målKappe til kryssfinerplater i Furu 27mm på mål. Samt at det skal freses ut til diverse produkter. Ca 6 forskjellige plater. Tegninger på alle er klart. Skal brukes i utstillinger og bestilles etter beh...
-
Oslo
-
Onsdag 8. Januar 2025
-
-
Transport Sandnes til Oslo skuffseksjon. Privat.Ønsker evt transport på en skuffseksjon ikke pakket. Ca 40 cm x 90 cm x, 1 m. Mulig den kan deles i top siden det er to skuffer. En plate som dekker begge skuffseksjonene. må hentes i Sandnes og leve...
-
Oslo
-
Onsdag 8. Januar 2025
-
-
Utvaske leilighetGenerell utvask av leilighet på ca 50 kvadrat. Two soverom, et bad, kjøkken og stue. Leiligheten er nokså ren men ønsker profesjonell sluttvask for å slippe evnt klager fra utleier.
-
Oslo
-
Onsdag 8. Januar 2025
-