Arkitekt i Vestfold
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Vestfold
Avsluttet
UFP30 Grunnvannsovervåkning
I forbindelse med bygging av Farriseidet? Porsgrunn skal grunnvann og poretrykk i fjell- og løsmasseområder på strekningen over og omkring traseen overvåkes.
Oppdraget innebærer i tillegg til overvåkning også instrumentering, drift og vedlikehold av brønner med instrumenter og opprettelse og drift av webside for måleprogrammet. Oppdraget har oppstart fra inngått kontrakt, planlagt første halvår 2012, og kontrakt vil ha gyldighet så lenge overvåkning er nødvendig, trolig frem mot 2018.
Hensikten med grunnvannsovervåkingen er å ha en oversikt over grunnvanns- og poretrykksnivåer langs traseen, mhp i disse slik at senkninger utover naturlige variasjoner unngås. Senking av nivåene kan medføre skader på omgivelsene og skadelige setninger på bebyggelse. Et etablert overvåkingssystem som leverer kvalitetssikrede data vil være et utmerket verktøy til å følge opp eventuelle påvirkninger fra tunneldriften på grunnvann og poretrykk for raskt å kunne treffe tiltak ved skadelig påvirkning. Det er viktig med overvåking før, under og en periode etter tunneldriften.
Fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn skal det bygges en ny dobbeltsporet jernbane dimensjonert for hastighet på 250 km/t. Dobbelstsporet vil få en lengde på ca. 23 km. Store deler av strekningen vil gå i fjelltunneler.
Larvik
Ny trasé starter i øst ved Farriseidet, ca. 1, 5 km vest for Larvik stasjon. Etter en kort dagsone, går banen inn i Martineåsen tunnel (3. 7 km) før den kommer ut i dagen igjen ved Paulertjønn.
Fra tunnelpåhugget ved Paulertjønn går banen over Paulertjønn i bru (330 m) og videre vestover mot Vassbotn. på denne strekningen må det etableres ei bru over nåværende E18, samt en viltkryssing. Ved Vassbotn vil banen passere over Hallevannet på ei 426 m lang bru.
Ved Hobekk må det etableres ei bru over nåværende E18 før banen passerer over Tjønnemyr på fylling og går videre vestover. før banen kommer fram til Solum må det imidlertid etableres to mindre tunneler; Askeklova (90 m) og Hovås (170 m).
Banen passerer videre like sør for Solum og ligger i dette området høyt i terrenget over Solumselva med Solum bru (180 m). Deretter svinger banen nordvestover og passerer dagens E18 like vest for dagens vektstasjon. Videre går banen i fylling over Skillingsmyr før den går inn i Skillingsmyr tunnel (3, 9 km). Fylkesgrensen ligger ca 500 m inne i tunnelen.
Porsgrunn
Etter den lange Skillingsmyr tunnel kommer banen ut ved Gunnarsrød. Her kommer traséen ut i dagen i en fjellskjæring og skjærer lett i terrenget før den går over Gunnarsrød bru (62m).
Etter Gunnarsrød bru går traséen rett inn i Ønnsåsen tunnel (590m), og kommer ut i en ny kort dagsone ved Ønna. Denne dagsonen er på 400m og passerer Ønnadalen med Ønna bru (220m).
Etter Ønna bru går traséen rett inn Storberget tunnel (4, 7km). Storberget tunnel komme ut ved Herregårdsbekken og krysser under Fv30.
Ved Herregårdsbekken går banen over Herregårdsbekken bru (35m) og inn i Eidanger tunnel (2, 1km). Eidanger tunnel kommer ut i dagen ved et av de gamle grustakene til Norcem. Her ligger traséen lavt i forhold til eksisterende terreng. Videre føres banen under eksisterende Norcem-spor som flyttes ca 40 m østover. Deretter fortsetter dobbeltsporet i ca 300m før det blir enkeltspor videre inn mot Porsgrunn.
Oppdraget innebærer i tillegg til overvåkning også instrumentering, drift og vedlikehold av brønner med instrumenter og opprettelse og drift av webside for måleprogrammet. Oppdraget har oppstart fra inngått kontrakt, planlagt første halvår 2012, og kontrakt vil ha gyldighet så lenge overvåkning er nødvendig, trolig frem mot 2018.
Hensikten med grunnvannsovervåkingen er å ha en oversikt over grunnvanns- og poretrykksnivåer langs traseen, mhp i disse slik at senkninger utover naturlige variasjoner unngås. Senking av nivåene kan medføre skader på omgivelsene og skadelige setninger på bebyggelse. Et etablert overvåkingssystem som leverer kvalitetssikrede data vil være et utmerket verktøy til å følge opp eventuelle påvirkninger fra tunneldriften på grunnvann og poretrykk for raskt å kunne treffe tiltak ved skadelig påvirkning. Det er viktig med overvåking før, under og en periode etter tunneldriften.
Fra Farriseidet i Larvik til Porsgrunn skal det bygges en ny dobbeltsporet jernbane dimensjonert for hastighet på 250 km/t. Dobbelstsporet vil få en lengde på ca. 23 km. Store deler av strekningen vil gå i fjelltunneler.
Larvik
Ny trasé starter i øst ved Farriseidet, ca. 1, 5 km vest for Larvik stasjon. Etter en kort dagsone, går banen inn i Martineåsen tunnel (3. 7 km) før den kommer ut i dagen igjen ved Paulertjønn.
Fra tunnelpåhugget ved Paulertjønn går banen over Paulertjønn i bru (330 m) og videre vestover mot Vassbotn. på denne strekningen må det etableres ei bru over nåværende E18, samt en viltkryssing. Ved Vassbotn vil banen passere over Hallevannet på ei 426 m lang bru.
Ved Hobekk må det etableres ei bru over nåværende E18 før banen passerer over Tjønnemyr på fylling og går videre vestover. før banen kommer fram til Solum må det imidlertid etableres to mindre tunneler; Askeklova (90 m) og Hovås (170 m).
Banen passerer videre like sør for Solum og ligger i dette området høyt i terrenget over Solumselva med Solum bru (180 m). Deretter svinger banen nordvestover og passerer dagens E18 like vest for dagens vektstasjon. Videre går banen i fylling over Skillingsmyr før den går inn i Skillingsmyr tunnel (3, 9 km). Fylkesgrensen ligger ca 500 m inne i tunnelen.
Porsgrunn
Etter den lange Skillingsmyr tunnel kommer banen ut ved Gunnarsrød. Her kommer traséen ut i dagen i en fjellskjæring og skjærer lett i terrenget før den går over Gunnarsrød bru (62m).
Etter Gunnarsrød bru går traséen rett inn i Ønnsåsen tunnel (590m), og kommer ut i en ny kort dagsone ved Ønna. Denne dagsonen er på 400m og passerer Ønnadalen med Ønna bru (220m).
Etter Ønna bru går traséen rett inn Storberget tunnel (4, 7km). Storberget tunnel komme ut ved Herregårdsbekken og krysser under Fv30.
Ved Herregårdsbekken går banen over Herregårdsbekken bru (35m) og inn i Eidanger tunnel (2, 1km). Eidanger tunnel kommer ut i dagen ved et av de gamle grustakene til Norcem. Her ligger traséen lavt i forhold til eksisterende terreng. Videre føres banen under eksisterende Norcem-spor som flyttes ca 40 m østover. Deretter fortsetter dobbeltsporet i ca 300m før det blir enkeltspor videre inn mot Porsgrunn.
Anbud id:
184639
-
Sted:Larvik, Porsgrunn
-
Registrert:Mandag 5. Mars 2012
Er du interessert i dette oppdraget?