Undersøkelse om organiseringen av klasser/basisgrupper i grunnskolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Undersøkelse om organiseringen av klasser/basisgrupper i grunnskolen
Oppdraget har til hensikt å fremskaffe mer kunnskap om lærertetthet og klassestørrelse. Utviklingen går i retning av større klasser. i februar 2017 gjorde Stortinget følgende vedtak: «Stortinget ber regjeringen framskaffe et kunnskapsgrunnlag om den reelle situasjonen i Skole-Norge vedrørende klassestørrelse og lærertetthet for hvert av grunnskolens trinn»
Utlysningen er et uttrykk for at forholdstall mellom antall elever og lærere ikke gir et fullgodt bilde av situasjonen i norske klasserom. Samtidig har det til nå ikke vært ønskelig å pålegge alle skoler å registrere disse detaljene jevnlig i gsi på grunn av arbeidsbelastningen dette vil medføre. Utdanningsdirektoratet etterspør derfor her kunnskap om faktisk klassestørrelse på alle skolens trinn gjennom en utvalgsundersøkelse.
Oppdraget skal også gi en bedre forståelse av de valg som gjøres lokalt knyttet til lærertetthet og klassestørrelse. Er det for eksempel slik at kommuner som har lignende utfordringer og muligheter systematisk foretar ulike valg? Hva er i så fall kommunenes begrunnelser for og vurderinger av disse valgene?
Vi ønsker også mer informasjon om de vurderingene som gjøres på skolenivå for å sikre at klasser, basisgrupper og grupper ikke er større enn det som er «pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig» jamfør opplæringslovens § 8-2. i hvilken grad gjøres det aktive valg og hva legges i så fall til grunn for disse valgene?
Utlysningen er et uttrykk for at forholdstall mellom antall elever og lærere ikke gir et fullgodt bilde av situasjonen i norske klasserom. Samtidig har det til nå ikke vært ønskelig å pålegge alle skoler å registrere disse detaljene jevnlig i gsi på grunn av arbeidsbelastningen dette vil medføre. Utdanningsdirektoratet etterspør derfor her kunnskap om faktisk klassestørrelse på alle skolens trinn gjennom en utvalgsundersøkelse.
Oppdraget skal også gi en bedre forståelse av de valg som gjøres lokalt knyttet til lærertetthet og klassestørrelse. Er det for eksempel slik at kommuner som har lignende utfordringer og muligheter systematisk foretar ulike valg? Hva er i så fall kommunenes begrunnelser for og vurderinger av disse valgene?
Vi ønsker også mer informasjon om de vurderingene som gjøres på skolenivå for å sikre at klasser, basisgrupper og grupper ikke er større enn det som er «pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig» jamfør opplæringslovens § 8-2. i hvilken grad gjøres det aktive valg og hva legges i så fall til grunn for disse valgene?
Anbud id:
487154
-
Sted:
-
Registrert:Mandag 18. September 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Snørydding privat veiØnsker tilbud på snørydding i privat vei Austre Heiane 5919 Frekhaug
-
Alver
-
Lørdag 4. Januar 2025
-
-
Flytte lite flyttelass Haugesund til VestbyHar et lite flyttelass, bare flytteesker, lite salongbord, tre kamper og en liten hylle. får plass på en stor tilhenger eller i en stor varebil.
-
Haugesund
-
Lørdag 4. Januar 2025
-
-
Frakt av kjøretøyØnsker å tilbud på frakt av bil fra Haugesund på vestlandet, til Kråkstad i Viken.
-
Nordre Follo
-
Lørdag 4. Januar 2025
-
-
-
Snørydding av oppkjørsel på 150 kvadratmeterSnørydding / måking av oppkjørsel på cirka 150 kvadratmeter.
-
Haugesund
-
Lørdag 4. Januar 2025
-