Arkitekt i Troms
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Troms
Avsluttet
Utarbeidelse av VAO-rammeplan for Mortensnes/Håpet
Av vao-relaterte forhold som må ivaretas nevnes følgende:
Vannforsyning
--Trasévalg for tosidig forsyning inn i utredningsområdet
--Trykksoneinndeling der normalsituasjonen tilsier minimum 25 mVs og maksimum 75 mVs på kommunalt nett
--Omfang av og traséer for ringstrukturer for å ivareta leveringssikkerhet og slokkevannkapasitet
--Viderekobling mot naboområder i utredningsområdet for å utvikle ringstrukturene
Avløpshåndtering
Som det framgår av kapittel 4 vil framtidig avløpsproduksjon i utredningsområdet måtte levere inn til eksisterende avløpsnett i Ørnevegen – Ringvegen for videre transport til Langnes renseanlegg. Topografien og utbyggingsmønsteret i utredningsområdet medfører at delområder må ta i bruk avløpspumping for å oppnå dette.
Disse delområdene får utfordringer mht. Evakuering av spillvann ved svikt i pumpestasjonene ettersom tradisjonell overløpsdrift med utslipp til sjø ikke er mulig når flyplassområdet hindrer tilgangen. Avløpspumpestasjonene skal derfor utformes med egen lukket fordrøyningstank (buffertank) i situasjoner der pumpestasjonen er satt ut av drift.
Samtidig vurderer oppdragsgiver utredningsområdet slik at delområder med behov for pumping vil være knyttet til næringsareal med få bygg og relativt lang avstand mellom bygningene.
Det er i den sammenheng behov for følgende vurderinger:
--Antall avløpspumpestasjoner opp mot vurdering av hensiktsmessig størrelse på fordrøyningstank
--Avløpspumpestasjoner og sikkerhetsoppbygging for å eliminere/redusere hendelser som utløser behov for evakuering av spillvann
--Grensesnitt private/offentlige pumpestasjoner. Vil det være f. Eks. Hensiktsmessig å integrere pumpestasjonene i den enkelte bygning?
--Avløpstransportsystemet – Vil trykkavløp være en hensiktsmessig løsning for delområdene der pumping er påkrevd?
Overvannshåndtering
i arbeidet med utvikling av en helhetlig vao-infrastruktur som detaljreguleringsplanene skal forholde seg til, vurderes overvannshåndteringen å by på de største utfordringene som følge av flyplassens barrierevirkning.
Oppdragsgiver legger til grunn at det er behov for følgende overvannsvurderinger:
--i utgangspunktet legges et dimensjonerende gjentaksintervall på 30 år til grunn for dimensjonering av overvannssystemet. Det er imidlertid behov for å drøfte valg av gjentaksintervall opp mot de flomvegløsningene som kan benyttes.
Vil flomvegløsningene innebære behov for å øke dimensjonerende gjentaksintervall eller kan det velges et lavere gjentaksintervall?
Hvordan påvirker kapasiteten i Avinor sitt overvannssystem valg av overvannsløsning i utredningsområdet?
Hvilke muligheter foreligger for å øke kapasiteten i Avinor sitt overvannsystem?
i hvor stor grad er man avhengig av etablering av et avskjærende overvannssystem fra sør mot nord som ikke skal benytte eksisterende overvannssystem innen på flyplassområdet? Hvor mange slike system vil det eventuelt være hensiktsmessig å etablere?
Hvordan integreres overvannsproduksjonen fra det avskjærende overvannssystemet oppstrøms Dramsvegen i utredningsområdets overvannssystem?
Hvilke sammenhenger mellom grøntstrukturer og infrastrukturtraséer/flomveger må etableres?
Hvilke behov er det for sandfang/steinfeller som del av overvannsystemet, og hvor plasseres i så fall disse?
Vannforsyning
--Trasévalg for tosidig forsyning inn i utredningsområdet
--Trykksoneinndeling der normalsituasjonen tilsier minimum 25 mVs og maksimum 75 mVs på kommunalt nett
--Omfang av og traséer for ringstrukturer for å ivareta leveringssikkerhet og slokkevannkapasitet
--Viderekobling mot naboområder i utredningsområdet for å utvikle ringstrukturene
Avløpshåndtering
Som det framgår av kapittel 4 vil framtidig avløpsproduksjon i utredningsområdet måtte levere inn til eksisterende avløpsnett i Ørnevegen – Ringvegen for videre transport til Langnes renseanlegg. Topografien og utbyggingsmønsteret i utredningsområdet medfører at delområder må ta i bruk avløpspumping for å oppnå dette.
Disse delområdene får utfordringer mht. Evakuering av spillvann ved svikt i pumpestasjonene ettersom tradisjonell overløpsdrift med utslipp til sjø ikke er mulig når flyplassområdet hindrer tilgangen. Avløpspumpestasjonene skal derfor utformes med egen lukket fordrøyningstank (buffertank) i situasjoner der pumpestasjonen er satt ut av drift.
Samtidig vurderer oppdragsgiver utredningsområdet slik at delområder med behov for pumping vil være knyttet til næringsareal med få bygg og relativt lang avstand mellom bygningene.
Det er i den sammenheng behov for følgende vurderinger:
--Antall avløpspumpestasjoner opp mot vurdering av hensiktsmessig størrelse på fordrøyningstank
--Avløpspumpestasjoner og sikkerhetsoppbygging for å eliminere/redusere hendelser som utløser behov for evakuering av spillvann
--Grensesnitt private/offentlige pumpestasjoner. Vil det være f. Eks. Hensiktsmessig å integrere pumpestasjonene i den enkelte bygning?
--Avløpstransportsystemet – Vil trykkavløp være en hensiktsmessig løsning for delområdene der pumping er påkrevd?
Overvannshåndtering
i arbeidet med utvikling av en helhetlig vao-infrastruktur som detaljreguleringsplanene skal forholde seg til, vurderes overvannshåndteringen å by på de største utfordringene som følge av flyplassens barrierevirkning.
Oppdragsgiver legger til grunn at det er behov for følgende overvannsvurderinger:
--i utgangspunktet legges et dimensjonerende gjentaksintervall på 30 år til grunn for dimensjonering av overvannssystemet. Det er imidlertid behov for å drøfte valg av gjentaksintervall opp mot de flomvegløsningene som kan benyttes.
Vil flomvegløsningene innebære behov for å øke dimensjonerende gjentaksintervall eller kan det velges et lavere gjentaksintervall?
Hvordan påvirker kapasiteten i Avinor sitt overvannssystem valg av overvannsløsning i utredningsområdet?
Hvilke muligheter foreligger for å øke kapasiteten i Avinor sitt overvannsystem?
i hvor stor grad er man avhengig av etablering av et avskjærende overvannssystem fra sør mot nord som ikke skal benytte eksisterende overvannssystem innen på flyplassområdet? Hvor mange slike system vil det eventuelt være hensiktsmessig å etablere?
Hvordan integreres overvannsproduksjonen fra det avskjærende overvannssystemet oppstrøms Dramsvegen i utredningsområdets overvannssystem?
Hvilke sammenhenger mellom grøntstrukturer og infrastrukturtraséer/flomveger må etableres?
Hvilke behov er det for sandfang/steinfeller som del av overvannsystemet, og hvor plasseres i så fall disse?
Anbud id:
493657
-
Sted:Tromsø
-
Registrert:Onsdag 25. Oktober 2017
Er du interessert i dette oppdraget?