Utredning av finansiering og formidling av høreapparater og ortopediske hjelpemidler i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Utredning av finansiering og formidling av høreapparater og ortopediske hjelpemidler
Bakgrunnen for utvalgets forslag er at formidlingen av høreapparater og ortopediske hjelpemidler i dag er lagt til spesialisthelsetjenesten, mens saksbehandlingen er lagt til Arbeids- og velferdsetaten (nav Arbeid og ytelser), som ikke har noen særskilt kompetanse på disse hjelpemidlene. høreapparater og ortopediske hjelpemidlene er en rettighet i folketrygden, jf. Folketrygdloven kapittel 10. Utvalget mener det er uklart hvilken verdi Arbeids- og velferdsetatens rolle gir i sakene, utover at dagens ansvarsdeling sikrer brukernes rettigheter i folketrygden. Utvalget mener det er grunnlag for å stille spørsmål ved om dagens ordning sikrer en effektiv forvaltning av denne typen hjelpemidler og om det gir god kostnadskontroll.
Analysen bør også se hen til hjelpemiddelsentralenes rolle og ansvar. Hjelpemiddelsentralene har ingen rolle ift høreapparater eller ortopediske hjelpemidler, men har et overordnet og koordinerende ansvar for hjelpemidler generelt, herunder hørselstekniske hjelpemidler.
Departementet ønsker å følge opp utvalgets forslag gjennom en utredning av ansvaret for finansiering og formidling av høreapparater og ortopediske hjelpemidler.
i utredningen skal leverandøren som et minimum gjennomgå følgende:
1. Det skal gis en grundig vurdering av dagens system, herunder:
- Legger dagens organisering til rette for en effektiv ressursbruk?
- Er kvaliteten i formidlingen god?
- i hvilken grad understøtter dagens organisering målet om god kostnadskontroll og gode økonomiske insentiver?
2. Det skal gis en vurdering av alternative organisasjonsmodeller med bakgrunn i den ovennevnte analysen, sett i sammenheng med ekspertutvalgets tilrådning.
- Det skal utredes alternative måter å organisere formidlingen/ forvaltningen på
o Minst ett av forslagene skal baseres på en fortsatt forankring i folketrygden
- Det skal utredes hvilke konsekvenser organiseringen har og vil få for brukerne avhengig av hvilken organisering som velges/ anbefales, herunder hvordan endret organisering vil påvirke tilgangen på hjelpemidler/ produkter
- Uavhengig av valg av modell skal det også vurderes eventuelle forbedringspunkter innenfor dagens organisering
- Økonomiske og administrative konsekvenser av de ulike organisasjonsmodellene må utredes
For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til kontrakt (Kundens beskrivelse av oppdraget).
Oppdraget starter opp umiddelbart etter kontraktsignering, og har en estimert økonomisk ramme på inntil 1 000 000 kroner eks. Mva.
Sluttrapport skal leveres senest innen 20. Mars 2019.
Oppdragsgiver tar forbehold om opsjon på merkjøp utover angitt økonomisk ramme og tidsramme.
Analysen bør også se hen til hjelpemiddelsentralenes rolle og ansvar. Hjelpemiddelsentralene har ingen rolle ift høreapparater eller ortopediske hjelpemidler, men har et overordnet og koordinerende ansvar for hjelpemidler generelt, herunder hørselstekniske hjelpemidler.
Departementet ønsker å følge opp utvalgets forslag gjennom en utredning av ansvaret for finansiering og formidling av høreapparater og ortopediske hjelpemidler.
i utredningen skal leverandøren som et minimum gjennomgå følgende:
1. Det skal gis en grundig vurdering av dagens system, herunder:
- Legger dagens organisering til rette for en effektiv ressursbruk?
- Er kvaliteten i formidlingen god?
- i hvilken grad understøtter dagens organisering målet om god kostnadskontroll og gode økonomiske insentiver?
2. Det skal gis en vurdering av alternative organisasjonsmodeller med bakgrunn i den ovennevnte analysen, sett i sammenheng med ekspertutvalgets tilrådning.
- Det skal utredes alternative måter å organisere formidlingen/ forvaltningen på
o Minst ett av forslagene skal baseres på en fortsatt forankring i folketrygden
- Det skal utredes hvilke konsekvenser organiseringen har og vil få for brukerne avhengig av hvilken organisering som velges/ anbefales, herunder hvordan endret organisering vil påvirke tilgangen på hjelpemidler/ produkter
- Uavhengig av valg av modell skal det også vurderes eventuelle forbedringspunkter innenfor dagens organisering
- Økonomiske og administrative konsekvenser av de ulike organisasjonsmodellene må utredes
For nærmere beskrivelse av leveransen, se bilag 1 til kontrakt (Kundens beskrivelse av oppdraget).
Oppdraget starter opp umiddelbart etter kontraktsignering, og har en estimert økonomisk ramme på inntil 1 000 000 kroner eks. Mva.
Sluttrapport skal leveres senest innen 20. Mars 2019.
Oppdragsgiver tar forbehold om opsjon på merkjøp utover angitt økonomisk ramme og tidsramme.
Anbud id:
526571
-
Sted:Oslo
-
Registrert:Onsdag 30. Mai 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
6 anbud
-
Varmepumpe montørerHei hei, Vi er håndverker firma, og søker samarbeid partnere innen varmepumpe montering bransje. i prosessen av vært arbeid, vi får mange kunder hvem ønsker oss å hjelpe med montering eller tilkob...
-
Oslo
-
Fredag 22. November 2024
-
-
Tette mellomrom mellom vegg og gulvHei, Jeg trenger hjelp av en dyktig håndverker til å fikse et mellomrom mellom veggen og gulvet bak kjøkkenbenken i leiligheten min. Mellomrommet er åpent mot konstruksjonen, og jeg ønsker at det te...
-
Oslo
-
Fredag 22. November 2024
-
-
1 pall med klær fra Oslo til GrimstadJeg har en pall med klær. Trenger noen som kjører til Kristiansand og kan ta paller. Det er ikke haster
-
Oslo
-
Mandag 18. November 2024
-
-
MekanikkerHei, jeg trenger å bytte motor på min bil! Har en annen motror som er kjøpt på bilopphoggeri. Helst i Oslo/ Akershus område. Det er en Peugeot 308, 2016 mod
-
Oslo
-
Fredag 22. November 2024
-
-
Hjørneskap 70 cm dypt 227 cm høytTransport Bergen (sentralt) til Voksenlia i Oslo
-
Oslo
-
Fredag 22. November 2024
-