Utredning av metoder og standarder for en tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Utredning av metoder og standarder for en tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor
Difi etterspør en utredning av mulige standarder og metoder for en tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor. Utredningen er et første ledd i Standardiseringsrådets arbeid med å etablere forvaltningsstandarder for offentlig sektor og etableringen av et rammeverk og prinsipper for en tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor. i denne omgang omfatter oppdraget kun å skape en oversikt og peke på områder (Se kapittel 4 for beskrivelse). Senere skal det også refereres til mulige standarder som skal benyttes ved etableringen av en tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor.
i hovedsak dreier etableringen av en tjenesteorientert arkitektur seg om å skape samhandling i offentlig sektor og legge til rette for datautveksling og gjenbruk samt å lage gode interaktive tjenester for borgerne på tvers av etats- og virksomhetsområder. En tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor handler om hvordan data kan utveksles mellom offentlige etater og hvordan det offentlige kan tilby elektroniske tjenester til innbyggere og næringsliv som benytter data som en eller flere etater har lagret.
Begrepet tjenesteorientert arkitektur forstås ulikt og det er viktig å presisere at en tjenesteorientert arkitektur er mer enn Web Services. Som en første del av utredningen trenger vi en avklaring av de begrepene som brukes innen området. Begrepsavklaringen skal danne grunnlaget for en felles forståelse av tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor og sikre en konsekvent begrepsbruk knyttet til tjenesteorientering.
En tjenesteorientert arkitektur basert på komponenter eller delsystemer kan realiseres på ulike måter. Behovene en offentlig virksomhet har for å samhandle og utveksle data med en annen etat kan avvike fra de behovene samme etat har for å tilrettelegge tjenester for innbyggerne. Som en del av oppdraget etterspør vi en beskrivelse av eksisterende (relevante og mindre relevante) måter/metoder en tjenesteorientert arkitektur kan realiseres på for offentlige virksomheter. Aktuelle standarder knyttet til de ulike måtene skal identifiseres og beskrives.
Oppdraget skal omfatte en beskrivelse av eksisterende bruksområder for de identifiserte metodene å realisere en tjenesteorientert arkitektur på, deres utbredelse og gi en kort vurdering av hvilke områder i offentlig sektor de ulike metodene kan være egnet for. ( Et eksempel - For datautveksling av store mengder data mellom virksomheter kan? være aktuelt.)
Tjenesteorientering er knyttet til etableringen av felleskomponenter i offentlig sektor (for eksempel minID og andre løsninger). Oppdraget skal beskrive måter det offentlige kan etablere felleskomponenter på for å skape en tjenesteorientere arkitektur og infrastruktur i offentlig sektor.
Oppdraget skal identifisere mulige ikke-tekniske utfordringer knyttet til å etablere en tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor.
Leveransen er en rapport som omhandler de punktene som er beskrevet over. Oppdraget bør baseres på eksisterende kunnskap og dokumentasjon og ikke forutsette innhenting av mye nye data. i dette oppdraget ønsker vi en avklaring av begrepsbruken knyttet til tjenesteorientering, en oversikt over aktuelle metoder og standarder for å etablere en tjenesteorientert arkitektur, utbredelsen og anvendelsesområdet for de ulike metodene og standardene, områder som de ulike metodene kan anvendes på i offentlig sektor og hvordan tjenesteorientering kan understøtte etableringen av felleskomponenter i offentlig sektor. Vi ønsker ikke en stor vurdering av de enkelte standardenes egnethet, men vi ønsker anbefalinger på hvilke metoder og standarder vi bør ta med i det videre arbeidet. Senere vil standardiseringsrådet vurdere nærmere hvilke områder som kan være aktuelle for standardisering
i hovedsak dreier etableringen av en tjenesteorientert arkitektur seg om å skape samhandling i offentlig sektor og legge til rette for datautveksling og gjenbruk samt å lage gode interaktive tjenester for borgerne på tvers av etats- og virksomhetsområder. En tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor handler om hvordan data kan utveksles mellom offentlige etater og hvordan det offentlige kan tilby elektroniske tjenester til innbyggere og næringsliv som benytter data som en eller flere etater har lagret.
Begrepet tjenesteorientert arkitektur forstås ulikt og det er viktig å presisere at en tjenesteorientert arkitektur er mer enn Web Services. Som en første del av utredningen trenger vi en avklaring av de begrepene som brukes innen området. Begrepsavklaringen skal danne grunnlaget for en felles forståelse av tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor og sikre en konsekvent begrepsbruk knyttet til tjenesteorientering.
En tjenesteorientert arkitektur basert på komponenter eller delsystemer kan realiseres på ulike måter. Behovene en offentlig virksomhet har for å samhandle og utveksle data med en annen etat kan avvike fra de behovene samme etat har for å tilrettelegge tjenester for innbyggerne. Som en del av oppdraget etterspør vi en beskrivelse av eksisterende (relevante og mindre relevante) måter/metoder en tjenesteorientert arkitektur kan realiseres på for offentlige virksomheter. Aktuelle standarder knyttet til de ulike måtene skal identifiseres og beskrives.
Oppdraget skal omfatte en beskrivelse av eksisterende bruksområder for de identifiserte metodene å realisere en tjenesteorientert arkitektur på, deres utbredelse og gi en kort vurdering av hvilke områder i offentlig sektor de ulike metodene kan være egnet for. ( Et eksempel - For datautveksling av store mengder data mellom virksomheter kan? være aktuelt.)
Tjenesteorientering er knyttet til etableringen av felleskomponenter i offentlig sektor (for eksempel minID og andre løsninger). Oppdraget skal beskrive måter det offentlige kan etablere felleskomponenter på for å skape en tjenesteorientere arkitektur og infrastruktur i offentlig sektor.
Oppdraget skal identifisere mulige ikke-tekniske utfordringer knyttet til å etablere en tjenesteorientert arkitektur i offentlig sektor.
Leveransen er en rapport som omhandler de punktene som er beskrevet over. Oppdraget bør baseres på eksisterende kunnskap og dokumentasjon og ikke forutsette innhenting av mye nye data. i dette oppdraget ønsker vi en avklaring av begrepsbruken knyttet til tjenesteorientering, en oversikt over aktuelle metoder og standarder for å etablere en tjenesteorientert arkitektur, utbredelsen og anvendelsesområdet for de ulike metodene og standardene, områder som de ulike metodene kan anvendes på i offentlig sektor og hvordan tjenesteorientering kan understøtte etableringen av felleskomponenter i offentlig sektor. Vi ønsker ikke en stor vurdering av de enkelte standardenes egnethet, men vi ønsker anbefalinger på hvilke metoder og standarder vi bør ta med i det videre arbeidet. Senere vil standardiseringsrådet vurdere nærmere hvilke områder som kan være aktuelle for standardisering
Anbud id:
62871
-
Sted:Oslo
-
Registrert:Onsdag 26. August 2009
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
6 anbud
-
Kjøring av vedsekkerHente 25 vedsekker a 40 liter/15 kg pr. Stk. på Obs-Bygg Alnabru og levere dem til Askvikveien, 0276 Oslo. Settes i garasjen.
-
Oslo
-
Søndag 22. Desember 2024
-
-
Legge list over gardinskinnerHei, jeg trenger hjelp til å lage en list som skjuler gardinskinner. Jeg trenger en som kan frakte materialet til leiligheten min og montere listen. Lagt ved bilde av hvordan det ser ut nå, og hvord...
-
Oslo
-
Søndag 22. Desember 2024
-
-
Bokse inn rør og lage en slett gipsveggVeggen er 2, 6 meter + 88 cm i hjørnet. 2. 62 meter takhøyde.
-
Oslo
-
Lørdag 21. Desember 2024
-
-
Flytte rør i rør veggboks/vanntilførselØnsker å flytte vanntilførsel på kjøkken litt til venstre. rør i rør, kommer ovenifra. Er festet rett i betong bak gipsvegg. Gipsveggen blir åpnet mer før jobben utføres.
-
Oslo
-
Lørdag 21. Desember 2024
-