Utslippsreduserende tiltak sjøfart i Rogaland
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Rogaland
Avsluttet
Utslippsreduserende tiltak sjøfart
Stavanger kommune skal være en grønn spydspiss, og vil være en av Norges grønneste og mest klimavennlige kommuner. Stavanger har et ambisiøst mål om å redusere klimagassutslippene med 80 % innen 2030 i forhold til 2015, og bli fossilfri innen 2040.
Sjøfart utgjør den nest største utslippssektoren i Stavanger, og utgjør 30% av totalutslippet. Utslippene var 133. 000 tonn i 2019 (ref. Miljødirekoratet), hvor utslippene økte med 4 % fra 2018 til 2019. Dersom sektoren skal redusere utslippene med 80% i forhold til 2015, må utslippene kuttes med 104 000 tonn CO2 ekv. Innen 2030 for at kommunen skal nå sitt klimamål.
Stavanger har en nærings‐ og bosettingsstruktur og geografi som tilsier at det vil være et transportbehov på sjø fremover, som er forventet å øke. Samtidig skal sjøfartssektoren kan omstille seg til lavutslippssamfunnet.
Beskrivelse av kundens behov
Oppdraget skal gi økt kunnskap om utslipp fra sjøfartssektoren i Stavanger, og identifisere hvordan og i hvilken grad kommunen kan bidra til utslippsreduksjoner. Resultatet fra oppdraget kan integreres i kommunens klimabudsjettarbeid og øvrig planarbeid. Aktuelt pågående planarbeid i Stavanger kommune omfatter revidering av klima og miljøplanens handlingsdel, temaplan klima og miljø for havbruk og kommuneplanens arealdel.
Oppdragsbeskrivelse
Oppdraget skal kartlegge hvilken rolle kommunen kan ha for å bidra til grønn omstilling og utslippsreduksjoner i sjøfartssektoren, herunder tiltak, virkemidler og øvrig handlingsrom. Oppdraget skal også gi en situasjons- og prognosebeskrivelse for utslipp fra denne sektoren i kommunen mot 2030. Det er ønskelig å få et anslag på hvor store utslipp kommunen har handlingsrom til å kutte.
Kartleggingen skal ta utgangspunkt i skipskategori-inndelingen som benyttes i Miljødirektoratets utslippsregnskap for kommuner, hvor fartøyssegmenter med høy andel av utslippene gis prioritet.
Herunder ønskes det at leveransen særlig skal fokusere på følgende områder og problemstillinger;
Oppdrettsnæringen:
- Situasjonsbeskrivelse: Hvor store direkte utslipp er det fra oppdrettsnæringen innenfor Stavanger kommunes grense og største bidragsytere til utslipp? Hvor og i hvilken grad blir utslippene fanget opp i Miljødirektoratets utslippsregnskap?
- Vurdering av tiltak og tiltakskostnader for direkte klimagassreduksjoner
- Beskrivelse av kommunens handlingsrom knyttet til reduksjon av klimagassutslipp
Industrirelatert aktivitet:
Norges Rederiforbunds har mål om at deres medlemmer skal kutte klimautslippene med 50% per enhet innen 2030 i forhold til 2008. Det ønskes en oversikt over de største aktørene i vår region, prognoser for aktivitet/planlagte tiltak frem mot 2030 og en beskrivelse av kommunens handlingsrom for å redusere utslippene fra slike fartøy. Har aktørene sluttet seg til Norges Rederiforbunds klimamål («Null utslipp i 2050»)?
Landstrøm og hurtigladeanlegg:
Stavangerregionen Havn iks og private aktører har landstrømanlegg i kommunen. Stavangerregionen Havn iks starter også byggingen av hurtigladeanlegg for hurtigbåter i løpet av oktober 2021. Det ønskes en kartlegging av utslippsreduksjoner anleggene kan bidra med for de ulike fartøysegmentene, og en vurdering av forventet vekst i antall fartøy som kan koble seg på.
Åmøyfjorden:
Åmøyfjorden er en mye brukt ankringsplass for installasjoner og fartøyer, og brukes blant annet som testbase, oppgraderinger, mannskapsskifte og tilholdssted mellom oppdrag. Det er kystverket som gir tillatelse til oppankring i fjorden. Det ønskes en vurdering av hvorvidt kommunen har handlingsrom til å regulere aktiviteten, samt industriens vurdering av kommende aktivitet og mulige tiltak/barrierer for utslippsreduksjoner.
Småbåter
Utslipp fra småbåter er dårlig ivaretatt i utslippsregnskapet for kommuner. Samtidig er dette et område hvor kommunen trolig har handlingsrom til å bidra til utslippskutt, blant annet som eier av småbåthavner.
- Utarbeide oversikt over antall motoriserte fritidsbåter i private og kommunale havner i Stavanger, og estimere utslipp fra disse.
- Kartlegge mulige kommunale tiltak for utslippsreduksjoner, og eksempler på krav som kan stilles i driftsavtaler for småbå(info fjernet) vurderes slik at det vil være utstrakt behov for informasjonsinnhenting fra ulike rederier og aktører for å besvare oppgaven tilfredstillende. Hovedvekten av oppdraget ønskes utført i 2021
.
Bistanden skal benytte avgrensningene i Miljødirektoratets utslippsregnskap for kommuner, som omfatter direkte klimagass-utslipp innenfor Stavangers kommunegrense (12 nm ut fra grunnlinjen). Der det vurderes som relevant kan også tiltak på Nord-jæren omtales.
Det gjøres oppmerksom på at Stavanger kommune skal oppdatere sin strategi for fremtidige utslippsfrie transportløsninger som kartlegge behov for tilrettelegging.
Sjøfart utgjør den nest største utslippssektoren i Stavanger, og utgjør 30% av totalutslippet. Utslippene var 133. 000 tonn i 2019 (ref. Miljødirekoratet), hvor utslippene økte med 4 % fra 2018 til 2019. Dersom sektoren skal redusere utslippene med 80% i forhold til 2015, må utslippene kuttes med 104 000 tonn CO2 ekv. Innen 2030 for at kommunen skal nå sitt klimamål.
Stavanger har en nærings‐ og bosettingsstruktur og geografi som tilsier at det vil være et transportbehov på sjø fremover, som er forventet å øke. Samtidig skal sjøfartssektoren kan omstille seg til lavutslippssamfunnet.
Beskrivelse av kundens behov
Oppdraget skal gi økt kunnskap om utslipp fra sjøfartssektoren i Stavanger, og identifisere hvordan og i hvilken grad kommunen kan bidra til utslippsreduksjoner. Resultatet fra oppdraget kan integreres i kommunens klimabudsjettarbeid og øvrig planarbeid. Aktuelt pågående planarbeid i Stavanger kommune omfatter revidering av klima og miljøplanens handlingsdel, temaplan klima og miljø for havbruk og kommuneplanens arealdel.
Oppdragsbeskrivelse
Oppdraget skal kartlegge hvilken rolle kommunen kan ha for å bidra til grønn omstilling og utslippsreduksjoner i sjøfartssektoren, herunder tiltak, virkemidler og øvrig handlingsrom. Oppdraget skal også gi en situasjons- og prognosebeskrivelse for utslipp fra denne sektoren i kommunen mot 2030. Det er ønskelig å få et anslag på hvor store utslipp kommunen har handlingsrom til å kutte.
Kartleggingen skal ta utgangspunkt i skipskategori-inndelingen som benyttes i Miljødirektoratets utslippsregnskap for kommuner, hvor fartøyssegmenter med høy andel av utslippene gis prioritet.
Herunder ønskes det at leveransen særlig skal fokusere på følgende områder og problemstillinger;
Oppdrettsnæringen:
- Situasjonsbeskrivelse: Hvor store direkte utslipp er det fra oppdrettsnæringen innenfor Stavanger kommunes grense og største bidragsytere til utslipp? Hvor og i hvilken grad blir utslippene fanget opp i Miljødirektoratets utslippsregnskap?
- Vurdering av tiltak og tiltakskostnader for direkte klimagassreduksjoner
- Beskrivelse av kommunens handlingsrom knyttet til reduksjon av klimagassutslipp
Industrirelatert aktivitet:
Norges Rederiforbunds har mål om at deres medlemmer skal kutte klimautslippene med 50% per enhet innen 2030 i forhold til 2008. Det ønskes en oversikt over de største aktørene i vår region, prognoser for aktivitet/planlagte tiltak frem mot 2030 og en beskrivelse av kommunens handlingsrom for å redusere utslippene fra slike fartøy. Har aktørene sluttet seg til Norges Rederiforbunds klimamål («Null utslipp i 2050»)?
Landstrøm og hurtigladeanlegg:
Stavangerregionen Havn iks og private aktører har landstrømanlegg i kommunen. Stavangerregionen Havn iks starter også byggingen av hurtigladeanlegg for hurtigbåter i løpet av oktober 2021. Det ønskes en kartlegging av utslippsreduksjoner anleggene kan bidra med for de ulike fartøysegmentene, og en vurdering av forventet vekst i antall fartøy som kan koble seg på.
Åmøyfjorden:
Åmøyfjorden er en mye brukt ankringsplass for installasjoner og fartøyer, og brukes blant annet som testbase, oppgraderinger, mannskapsskifte og tilholdssted mellom oppdrag. Det er kystverket som gir tillatelse til oppankring i fjorden. Det ønskes en vurdering av hvorvidt kommunen har handlingsrom til å regulere aktiviteten, samt industriens vurdering av kommende aktivitet og mulige tiltak/barrierer for utslippsreduksjoner.
Småbåter
Utslipp fra småbåter er dårlig ivaretatt i utslippsregnskapet for kommuner. Samtidig er dette et område hvor kommunen trolig har handlingsrom til å bidra til utslippskutt, blant annet som eier av småbåthavner.
- Utarbeide oversikt over antall motoriserte fritidsbåter i private og kommunale havner i Stavanger, og estimere utslipp fra disse.
- Kartlegge mulige kommunale tiltak for utslippsreduksjoner, og eksempler på krav som kan stilles i driftsavtaler for småbå(info fjernet) vurderes slik at det vil være utstrakt behov for informasjonsinnhenting fra ulike rederier og aktører for å besvare oppgaven tilfredstillende. Hovedvekten av oppdraget ønskes utført i 2021
.
Bistanden skal benytte avgrensningene i Miljødirektoratets utslippsregnskap for kommuner, som omfatter direkte klimagass-utslipp innenfor Stavangers kommunegrense (12 nm ut fra grunnlinjen). Der det vurderes som relevant kan også tiltak på Nord-jæren omtales.
Det gjøres oppmerksom på at Stavanger kommune skal oppdatere sin strategi for fremtidige utslippsfrie transportløsninger som kartlegge behov for tilrettelegging.
Anbud id:
751549
-
Sted:Stavanger
-
Registrert:Tirsdag 7. September 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Rogaland
6 anbud
-
Bytte dusjkabinett med annen løsningØnsker befaring for å vurdere å lage dusjnisje istedefor eksisterende kabinett
-
Stavanger
-
Fredag 22. November 2024
-
-
Ulike reparasjoner på Toyota Prius- polere hovedlykter - skifte påfyllingsrør - stramme bolt på rattaksel - skifte langsgående bremserør og v. Bak - sveise eksosfeste til katalysator - skifte o-ring kjedestrammer
-
Stavanger
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Frakt av masasjebad fra Stockholm til Stavanger.Størrelse og vekt : 229 x 229 x99 og 430kg Fleksibel mht leveranse
-
Stavanger
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Frakt fra Stavanger- BergenHei Skulle hatt en bil fra Stavanger- Bergen. En Audi A3, bilen kan selvsagt kjøres.
-
Bergen
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Frakte dekk Bryne - Røyken, AskerFrakte 1 sett vinterdekk (4 dekk med felg) til en Volkswagen Jetta Fraktes fra: jærveien, Bryne (Sandnes, Stavanger) Fraktes til: Hotellveien, røyken (Asker)
-
Asker
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Flyttevask 48m2Flyttevask sokkelleilighet, ifm leietaker som flytter.
-
Stavanger
-
Torsdag 21. November 2024
-