Utvikle videreutdanningstilbud for lærere i samfunnsfag, KRLE, fransk, spansk, tysk, andrespråkspedagogikk, spesialpedagogikk, profesjonsfaglig digital kompetanse og veilederutdanning
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Utvikle videreutdanningstilbud for lærere i samfunnsfag, KRLE, fransk, spansk, tysk, andrespråkspedagogikk, spesialpedagogikk, profesjonsfaglig digital kompetanse og veilederutdanning
Utlysningen gjelder utvikling og gjennomføring av omlag 25-35 videreutdanningstilbud for lærere. Det er gitt et anslag på antall studietilbud innen hvert fagområde i punkt 5.
For videreutdanningstilbud for lærere ble det for samfunnsfag, krle og fremmedspråk gitt tilsagn til uh-institusjoner for en treårsperiode i november 2015, med oppstart høsten 2017, slik at disse tilbudene nå må lyses ut for en ny tre-årsperiode. Tilbud i profesjonsfaglig digital kompetanse for 1.-10. Trinn og tilbud i andrespråkspedagogikk må også lyses ut på nytt da tilsagnsperioden er gått ut.
Veiledning er et nytt emne der det skal opprettes tilbud for videreutdanning for lærere. Bakgrunnen for dette er nærmere beskrevet i oppdragsbrev 26-18 «Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole» til Utdanningsdirektoratet: Med utgangspunkt i prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole» som partene[1] er blitt enige om, skal Utdanningsdirektoratet utvikle og foreslå rammer for utdanningstilbud for veiledere, og lyse ut oppdrag til universitet- og høyskolesektoren om å tilby veilederutdanning i tråd med vedtatte rammer for utdanningstilbud. Det er øremerket kr 15, 5 mill kr til utvikling og gjennomføring av veilederutdanning.
Det ble opprettet tilbud for videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere på nivå 1 med oppstart studieåret 2019/2010. Det er behov for også å tilby spesialpedagogikk på nivå 2 for lærere, jf oppdragsbrev 36-17 til Utdanningsdirektoratet. Her står det bl. a. «spesialpedagogisk kompetanse på alle skoler kan føre til at den reelle målgruppen for spesialundervisning vil identifiseres bedre, og til at kvaliteten i opplæringen blir bedre. Ansatte med spesialpedagogisk kompetanse kan gi veiledning til lærere og annet personale som hjelper til i spesialundervisningen i skolene. Tiltaket vil også gjøre skolene bedre i stand til å gi tilpasset opplæring og mer målrettet tidlig innsats i ordinær undervisning».
Videreutdanningene skal første gang tilbys studieåret 2020/2021 og siste gang 2022/2023. For alle tilbudene som nå utlyses ønsker direktoratet å inngå avtaler for en tre-årsperiode, med mulig forlengelse på inntil to år.
[1] Partene: Kunnskapsdepartementet, ks, pbl, Utdanningsforbundet, Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet og uhr
For videreutdanningstilbud for lærere ble det for samfunnsfag, krle og fremmedspråk gitt tilsagn til uh-institusjoner for en treårsperiode i november 2015, med oppstart høsten 2017, slik at disse tilbudene nå må lyses ut for en ny tre-årsperiode. Tilbud i profesjonsfaglig digital kompetanse for 1.-10. Trinn og tilbud i andrespråkspedagogikk må også lyses ut på nytt da tilsagnsperioden er gått ut.
Veiledning er et nytt emne der det skal opprettes tilbud for videreutdanning for lærere. Bakgrunnen for dette er nærmere beskrevet i oppdragsbrev 26-18 «Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole» til Utdanningsdirektoratet: Med utgangspunkt i prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole» som partene[1] er blitt enige om, skal Utdanningsdirektoratet utvikle og foreslå rammer for utdanningstilbud for veiledere, og lyse ut oppdrag til universitet- og høyskolesektoren om å tilby veilederutdanning i tråd med vedtatte rammer for utdanningstilbud. Det er øremerket kr 15, 5 mill kr til utvikling og gjennomføring av veilederutdanning.
Det ble opprettet tilbud for videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere på nivå 1 med oppstart studieåret 2019/2010. Det er behov for også å tilby spesialpedagogikk på nivå 2 for lærere, jf oppdragsbrev 36-17 til Utdanningsdirektoratet. Her står det bl. a. «spesialpedagogisk kompetanse på alle skoler kan føre til at den reelle målgruppen for spesialundervisning vil identifiseres bedre, og til at kvaliteten i opplæringen blir bedre. Ansatte med spesialpedagogisk kompetanse kan gi veiledning til lærere og annet personale som hjelper til i spesialundervisningen i skolene. Tiltaket vil også gjøre skolene bedre i stand til å gi tilpasset opplæring og mer målrettet tidlig innsats i ordinær undervisning».
Videreutdanningene skal første gang tilbys studieåret 2020/2021 og siste gang 2022/2023. For alle tilbudene som nå utlyses ønsker direktoratet å inngå avtaler for en tre-årsperiode, med mulig forlengelse på inntil to år.
[1] Partene: Kunnskapsdepartementet, ks, pbl, Utdanningsforbundet, Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet og uhr
Anbud id:
590577
-
Sted:
-
Registrert:Lørdag 15. Juni 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Frakte 2 seter sofa fra Moss til Romsås-OsloSofaen er hvit og må ikke bli skitten 2 m bred bæres i trapper
-
Moss
-
Lørdag 8. Februar 2025
-
-
Befaring og prisoverslag for veiarbeid på MelhusPå vegne av Øran veglag på Melhus. Ønsker befaring med påfølgende prisoverslag for korrigering av vei etter sig i fylling (ca. 100 m), oppretting/resetting av stolper til autovern og montering av aut...
-
Melhus
-
Lørdag 8. Februar 2025
-
-
Oppheng av TV (75´´´The Frame) og div bilder på veggVi flytter inn i ny leilighet, og ønsker hjelp til å henge opp tv og bilder trygt på vegg.
-
Bærum
-
Lørdag 8. Februar 2025
-
-
Nøkler til leilighet i Hjetlands bakkane3 nøkler til mitt husvære som er leilighet 42 i hjetlands bakkane.
-
Høyanger
-
Lørdag 8. Februar 2025
-
-
Legge 60m2 parkett i leilighetJeg skal legge nytt gulv i leiligheten min. 2 soverom, stue, spisestue og kjøkken. Ønsker jobben utført i midten av mars.
-
Oslo
-
Lørdag 8. Februar 2025
-