Utviklingskontrakt utslippsfri hurtigbåt i Trøndelag
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet
Utviklingskontrakt utslippsfri hurtigbåt
Hurtigbåt som transportmiddel har en svært viktig rolle i å bringe Trøndelag og Trøndelagskysten sammen. For ruter som Trondheim – Brekstad mer enn halverer hurtigbåten reisetiden og kobler sammen f. Eks. Fosen med Øyrekken og Namsos med øyene i nord. Samtidig er hurtigbåten i dagens form den enestående største kilden til utslipp målt i passasjerkilometer og med høyt drivstofforbruk er det en kostbar form for transport.
For å sikre hurtigbåtens eksistens må det gjøres tiltak for å legge om til nye energibærere og redusere energiforbruket. i dagens marked finnes den ingen utprøvde alternativer til diesel og overføringen av teknologi fra andre transportformer som elektrifisering av ferger er utfordrende. i dagens marked er det kun svært korte samband som vil kunne skifte til nullutslippsløsninger og det med konsekvenser for drift og høy risiko og kostnad. Skal man kunne kreve null utslipp i fremtidens hurtigbåt bør det derfor stimuleres til utvikling og innovasjon.
Med dette som utgangspunkt har man et ønske om å legge til rette for utvikling av verdensledende og uprøvd teknologi. Mulighetsrommet er både ukjent og uutforsket og vi som oppdragsgiver må være påpasselig med å stille kravene deretter. i utviklingsprosjektet er fylkeskommunen som en fasilitator å regne. Vi gir næringen muligheten til å få midler fra oss til å utvikle noe vi så ønsker å stille krav om i et konvensjonelt anbud. våre to primære krav er at man skal dekke et behov for mobilitet langs kysten, uten utslipp og til en lavere kostnad enn i dag. løsningen på dette er det opp til industriaktørene å finne. Hvilke grep næringen velger skal ikke vi legge føringer for og vi skal stimulere til en helhetlig leveranse.
Planlagt utlysning er i desember 2017 med tilbudsfrist i februar 2018. Tilbudet skal inneholde en gjennomgang av kompetanse, løsninger og referanser og hvordan det enkelte konsortiet ønsker å gjennomføre sitt prosjekt. Dernest går prosjektet over to faser der man i første omgang skal konkretisere sine konsept for dernest å teste og utvikle dem. Ved avslutningen skal konsortiet levere en gjennomgang av sine løsninger som et helhetlig konsept med kostnader, driftsmønster og tjenestetilbud. Deltagere i prosjektet får en fast sum til disposisjon uavhengig av sine kostnader og pris er derfor ikke en del av vurderingskriteriene.
For å sikre hurtigbåtens eksistens må det gjøres tiltak for å legge om til nye energibærere og redusere energiforbruket. i dagens marked finnes den ingen utprøvde alternativer til diesel og overføringen av teknologi fra andre transportformer som elektrifisering av ferger er utfordrende. i dagens marked er det kun svært korte samband som vil kunne skifte til nullutslippsløsninger og det med konsekvenser for drift og høy risiko og kostnad. Skal man kunne kreve null utslipp i fremtidens hurtigbåt bør det derfor stimuleres til utvikling og innovasjon.
Med dette som utgangspunkt har man et ønske om å legge til rette for utvikling av verdensledende og uprøvd teknologi. Mulighetsrommet er både ukjent og uutforsket og vi som oppdragsgiver må være påpasselig med å stille kravene deretter. i utviklingsprosjektet er fylkeskommunen som en fasilitator å regne. Vi gir næringen muligheten til å få midler fra oss til å utvikle noe vi så ønsker å stille krav om i et konvensjonelt anbud. våre to primære krav er at man skal dekke et behov for mobilitet langs kysten, uten utslipp og til en lavere kostnad enn i dag. løsningen på dette er det opp til industriaktørene å finne. Hvilke grep næringen velger skal ikke vi legge føringer for og vi skal stimulere til en helhetlig leveranse.
Planlagt utlysning er i desember 2017 med tilbudsfrist i februar 2018. Tilbudet skal inneholde en gjennomgang av kompetanse, løsninger og referanser og hvordan det enkelte konsortiet ønsker å gjennomføre sitt prosjekt. Dernest går prosjektet over to faser der man i første omgang skal konkretisere sine konsept for dernest å teste og utvikle dem. Ved avslutningen skal konsortiet levere en gjennomgang av sine løsninger som et helhetlig konsept med kostnader, driftsmønster og tjenestetilbud. Deltagere i prosjektet får en fast sum til disposisjon uavhengig av sine kostnader og pris er derfor ikke en del av vurderingskriteriene.
Anbud id:
501825
-
Registrert:Lørdag 23. Desember 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Trøndelag
6 anbud
-
Renovere KjøkkenRenovere kjøkken. Eksisterende mål: b 1. 36 m d: 2 m h: 2. 40 m Rive vegg, mål: b: 54, 5 cm d: 14. 5 cm h: 3. 44 m Fjerne gamle veggplater: (mot yttervegg, muggsoppinnfisert) mål: l: 3. 44 x h: 2....
-
Trondheim
-
Tirsdag 26. November 2024
-
-
Montere stikkontakt utendørsØnsker anbud på å få montert 1-2 stk dobbel stikkontakt utendørs.
-
Trondheim
-
Mandag 25. November 2024
-
-
Montere flere stikkontakter + lysbrytere + downlights til soveromMonteres 3 downlights i tak, 8 ny stikkontakt over 4 plasser, montere på ny stikkontakt på eksisterende plassering på 3 plasser, 2 lysbrytere. For å komme til må man mest sannsynlig oppe på loftet...
-
Trondheim
-
Mandag 25. November 2024
-
-
Flyttevask, 55m2 umøblert leilighetØstre Berg 12. Leilighet på 55 kvm som er umøblert. Består av gang, soverom, bad, stue/kjøkken og et lite gjesterom. Vindus må også vaskes innvendig. må gjøres innen søndag 1. Desember.
-
Trondheim
-
Mandag 25. November 2024
-
-
Transport av 3 komplette vinterhjul.Ønsker Transport-tilbud av 3 komplette vinterhjul fra Ragn-Sells Autopart (Voss) til Trondheim.
-
Trondheim
-
Mandag 25. November 2024
-